deutsch  english    

Boektip van de maand - Start to Sleep

We worden ons steeds bewuster van het belang van een gezonde levensstijl; we eten gezonder en bewegen vaker. Des te opvallender is dat we het belang van een goede nachtrust over het hoofd lijken te zien of soms zelfs negeren. Leer (weer) slapen zonder medicatie en zonder kopzorgen. 

Veel te vaak proberen mensen die problemen te bekampen met medicatie. Psychologe Annelies Smolders begeleidt al vele jaren met veel succes mensen met slaapproblemen. Haar methode wérkt, ook zonder slaapmiddelen. De Start to Sleep-methode is een succestherapie die eruit bestaat om je slaapgedrag (inbegrepen de uren dat je niet slaapt) totaal te veranderen. Het is werkelijk een totale reset.

Volg je haar schema en adviezen, dan word je in een paar maanden tijd een goede slaper. Waardoor je je beter gaat voelen, je efficiënter zal werken, je minder verstrooid zal zijn, je algemene gezondheid een boost krijgt en je blijer in het leven zal staan.

Wil je meer informatie over boeken die er toe doen, kijk dan hier verder. Veel leesplezier en een goede gezondheid toegewenst.

Wil je meer informatie over slapen, lees dan hieronder verder (uit de Nieuwsbrief van "Succesboeken.nl").

"Slaap kindje slaap, daar buiten........"

Iedereen kent dit kinderliedje. Of je bent er zelf mee in slaap gebracht - wat je natuurlijk niet meer weet - of je hebt het je kinderen voorgezongen of geneuried.
De meeste baby’s slapen om voor veel volwassenen jaloers op te worden. Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat baby’s nog geen zorgen kennen, wat één van de grote boosdoeners is voor een slechte nachtrust.
We kwamen een boek tegen van een Belgische psychologe, Annelies Smolders, die zich heeft gespecialiseerd in slaapproblemen en uiteraard de oplossingen, omdat ze vroeger zelf veel nachten niet in slaap kon vallen. Na haar studie heeft ze zich o.a. gespecialiseerd in dit onderwerp.
Ze heeft een methode ontwikkeld, de start-to-sleep-methode en daar een boek over geschreven.
Waarom haar verhaal ons aansprak, is omdat ze ervan overtuigd is dat iedereen kan leren om weer goed te slapen en dat medicijnen, die zo vreselijk snel worden voorgeschreven, als je over je slaapproblemen vertelt aan je huisarts, niet werken - ze werken zelfs tegen.

Annelies: “Ongeveer een derde van ons leven brengen we al slapend door. Je kan dus maar beter zorgen dat je goed slaapt!"
Slaap is levensnoodzakelijk: je hebt drie keer meer kans te overleven zonder eten dan zonder slaap. Jouw slaap is een kracht- en energiebron voor overdag.
Slaap zorgt voor energiebehoud. Tijdens de diepe slaap daalt de lichaamstemperatuur en werkt je metabolisme minimaal.
De productie van onder andere je groeihormoon bereikt tijdens je diepe slaap een piek waardoor er weefselopbouw en herstel kan plaatsvinden. Vermoeide spieren kunnen zich herstellen. Kinderen groeien erdoor.

Slaap zorgt voor een betere alertheid en focus. Een aantal cijfers: anderhalf uur te weinig slaap op één nacht, zorgt ervoor dat je 32% minder alert bent overdag. Slaaptekort van één nacht doet je prestatieniveau met 11% afnemen.
Een slechte slaper heeft veel meer kans op gevoelens van onrust, prikkelbaarheid en irritatie. Slecht slapen kan ertoe leiden dat je veel makkelijker van een mug een olifant maakt. Slecht slapen doet het libido dalen en heeft een impact op het seksleven. Vrijen met elkaar is een goed slaapmiddel; het zorgt voor een goede bloeddoorstroming en je krijgt na de inspanning van het vrijen een gevoel van ontspanning en ontlading. Deze geven het gevoel van een ‘roes’ welke makkelijk in slaap kan overgaan.

Slaap geeft het lichaam de kans om te herstellen. Goede slapers zijn minder vatbaar voor ziekten én ervaren een sneller herstel in geval van ziekte!
Je ziek voelen gaat vaak met slaperigheid gepaard. Na een operatie of in een herstelfase na ziekte zal je merken dat je slaapbehoefte groter is. Het lijkt net alsof je lichaam weet dat slapen goed werkt tegen infecties en voor genezing zorgt.

Slaaptekort veroorzaakt een tragere stofwisseling. Dit mechanisme zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat vermoeide mensen meer gaan eten en snoepen; overdag en tijdens de nachtelijke uren.
Bij slaaptekort stijgt de concentratie ‘ghreline’ in ons lichaam, waardoor we vaker naar zoetigheid grijpen.
Ook overgewicht is een boosdoener bij slaapklachten en kan bijdragen tot slaapstoornissen zoals slaapapneu.
Goed slapen draagt bij tot een strakker én gezonder lichaam.

Slaap beschermt tegen de ervaring van pijn.
Slecht slapen verlaagt je pijngrens zodat je pijnbeleving sterker wordt.
Uit onderzoek blijkt dat chronische pijnlijders vaker slaapproblemen hebben dan wie gezond is.
Van de volwassenen met chronische pijn klaagt zelfs 50 tot 70% over een verstoring van de slaap. De pijn zorgt er enerzijds voor dat je wakker blijft, anderzijds versterkt het slaaptekort je pijnbeleving. Een vicieuze cirkel.”

Fantastische informatie; alles is te leren ... ook weer het hebben van een heerlijke nachtrust. Val maar al neuriënd in slaap ... slaap kindje slaap, daar buiten loopt ...

Wij wensen al onze lezers veel wijsheid, een goede gezondheid, een mooi, zonnig herfstweekend en mooie leer- en leesmomenten toe.

Boektip van de maand

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 september 17

NAAR BOVEN