deutsch  english    

Column Taco Veldstra: Het non-dieet

Blijvend slank worden willen we allemaal. Combineer de meest effectieve training Tacoyo met een optimaal dieet, zonder jojo effect 'eat till satisfied' drie vezelrijke maaltijden per dag. Eet geen tussendoortjes maar drink water of zuivere vruchtendrank. Om af te slanken dien je een goede stofwisseling te hebben. Aan het Universitaire sportcentrum heb ik 40 jaar gezocht naar de beste methode. Stress en obesitas zijn de grootste bedreigers van de gezondheid. Wil je blijvend slank worden combineer dan een effectieve workout met een digestief dieet.

Wetenschappelijk is aangetoond dat oefeningen die het meest effect sorteren bij

HOOGSTE VET VERBRANDING, SCHAKEL AL JE SPIEREN IN. afslanken zijn gebaseerd op sporten die alle spieren en alle systemen [hart-longsysteem en stofwisseling] activeren. Bijvoorbeeld: roeien, langlaufen, zwemmen en tennis. Lokale spierarbeid zoals alleen buikspieroefeningen of isolerende apparaten brengen slechts een deel van het lichaam in beweging en sorteren weinig effect wat verbranding betreft.

Om het rendement te verhogen pas je het economische principe toe. In zo kort mogelijke tijd
je verbranding verhogen dan blijft, na de workout
het metabolisme hoog. Je verbrandt zelfs vet, als een perpetuum mobile, in je diepste slaap. Tijdens de Tacoyo training werk je bij de actieve oefeningen met gewichtjes ½  t/m 3 kilo in de handen, zodat ook de spieren van het bovenlichaam een impuls krijgen. 

HET NON-DIEET ZONDER MINDER TE CONSUMEREN.
Alle diëten van Montignac tot Sonja Bakker, bleken geen blijvend effect te sorteren. Waarom niet? Omdat ze gericht zijn op een snel resultaat. Snel afvallen door minder te eten geeft altijd een jojo effect. Het mag nooit een honger dieet zijn. Omdat het lichaam sterker is dan de geest zul je ongecontroleerde vreetbuien krijgen. Het non-dieet is gebaseerd op een goede stofwisseling. De meeste mensen lijden aan obstipatie met kans op aambeien. Om een optimale, gemakkelijke darmwerking en stoelgang te verkrijgen eet je drie maaltijden per dag fibreus voedsel en eet zoveel tot je je verzadigd voelt. Tussendoor mag je niets eten met uitzondering van fruit  en het drinken van water.

MAARTEN ’T HART.
Was de enige die de nadruk legt op de excreta, de defeacatie, de stoelgang in zijn boek "het Dovemansoren Dieet". Alle diëten concentreren zich op de ‘intake’ Minder eten en zelfs eenzijdig eten door bijvoorbeeld koolhydraten te verbannen Eet niet minder maar eet fibreus met andere woorden maaltijden die de stofwisseling stimuleren.

Ik zal HET NON-DIEET hieronder weergeven met blijvend resultaat.

ONTBIJT.
Eet donker, volkoren brood , smeer een laag anti cholesterol margarine, met omega 3. (Vroeger moesten we levertraan drinken; een marteling).  Als beleg doe je er niet verzadigde pindakaas op. Gezond fibreus voedsel garandeert een gemakkelijke stoelgang. Maar denk er aan, eet tot je verzadigd bent.

LUNCH.
Consumeer muesli of cruesli, zonder suiker, kijk op de verpakking met yoghurt of kwark. Ook hier geld weer eet tot je een vol gevoel hebt.

DINER: Stamppot.
Ik raad aan om wat later te eten dan 18 uur anders heb je om 10 uur honger en ren je naar de patatboer Na tienen dien je niets te eten omdat in de slaap het voedsel slecht verteerd wordt. Eet verse groenten. Maak regelmatig, pasta- of aardappel schotels als stamppot, boerenkool, zuurkool of hutspot en mix het met vette vis als makreel, haring, paling, zalm. De vette vis bevat veel omega 3 en onverzadigde vetzuren tegen hart en vaatziektes. Wissel het af met pasta's die fibreus zijn.

VOEDSEL: DICHT BIJ DE GROND.
Consumeer voedsel dat dicht bij de grond groeit, zoals aardappelen en boerenkool, dat verzamelt de meeste vitaminen en mineralen en zorgt lang voor een verzadigd gevoel. Alle drie de maaltijden zijn fibreus, vezelrijk en dat zorgt er voor dat je gemakkelijk naar de wc kunt, zelfs meerdere keren per dag. Ook dat bevordert de slankheid.

RESULTAAT. 
Het resultaat zal je verbazen. het lijkt ook een contradictie: 'eten tot je verzadigd bent'.

JOJO EFFECT.
Diëten sorteren nauwelijks effect. Wel snel 5 a 10 kilo er af maar nog sneller er weer bij. Kies voor een gezonde maaltijden en vermijdt tussendoortjes. Onze voorouders aten ook drie maal per dag en bleven er slank bij…nu lijden zelfs kinderen aan obesitas. Ze snoepen teveel en bezondigen zich tussendoor aan chips en snacks. Ik moet aan Drees senior denken die een Maria kaakje serveerde bij de thee als de Koningin op bezoek kwam en Proust is bekend geworden met zijn meesterwerk: ‘A la recherche du temps perdu’, met het inmiddels beroemd geworden Madeleine koekje.

Bij dit  non-dieet zul je gemiddeld 100 gram per dag afvallen, dat lijkt weinig maar om blijvend af te vallen zul je geduld moeten hebben. Maar  in 3 weken is dat toch 2 kilo blijvend. Lijkt niet veel. Soms zul je zelfs wat zwaarder worden omdat het effectief bewegen extra spierweefsel genereert dat zwaarder is dan vet. Vet heeft geen metabolische functie. Maar je hebt het voor je weerstand wel nodig. Je krijgt genoeg vet binnen met vette vis omega margarine en pindakaas.  

GOEDE ALGEHELE CONDITIE.
Een geweldige troost is dat je je weer gemakkelijk kunt kleden, op het strand kunt vertonen in badkleding. Je krijgt door de combinatie met totaal bewegen en  het non-dieet een slank, sterk, lichaam en binnen een paar maanden een geweldige conditie. Dit is te danken aan gezond voedsel en 3 keer in de week een workout gebaseerd op roeien, langlaufen [op apparaat] en zwemmen. Wanneer je af en toe ook nog een half uur fietst of wandelt bevorder je in de frisse lucht, je weerstand en immuniteitssysteem. Dit programma zal je leven verlengen en je blijvend in een goede gezondheid houden.

Tot Tacoyo! Taco Veldstra

taco veldstra

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2015 maart 07

NAAR BOVEN