deutsch  english    

Een betere nachtrust in de zomer

Ken je dat? In de zomer is het warm, licht en je wordt horendol van al die zoemende insecten om je heen. Als je te weinig slaapt in die hitte loopt je hoofd al snel over en ben je toch sneller bevattelijk voor stress en irritaties en dan is het lastig om je hoofd koel te houden en energiek te blijven. 

Wat kun je eraan doen om toch goed bij te tanken? 

  1. In slaap komen kan lastig zijn. Zorg ervoor dat je kamer koel en donker is. Koop donkere gordijnen en sluit deze goed, zodat elk kiertje en daar doorheen piepend zonlicht geweerd wordt. Alleen in het donker wordt het slaaphormoon Melatonine aangemaakt. 
  2. Een trucje kan dan zijn om je oogbollen heen en weer naar boven te rollen. Je lichaam maakt dan ook Melatonine aan en hup... je slaap treedt in. 
  3. Anders werkt het ook goed om, geheel in stijl van Tacoyo, heel rustig te ademen. Zorg ervoor dat je je uitademhaling verlengd. Hierdoor ontstresst je lichaam en val je sneller in slaap. 
  4. Een koele slaapkamer is echt bijzonder prettig in de zomer. Je kunt je beddegoed wel minimaliseren en je donzen dekbed tijdelijk in de kast laten bivakkeren, maar je kamer op andere manieren op een lage temperatuur houden is wel het beste. Bijvoorbeeld met warmtewerende producten of een (stille) airco of ventilator.
  5. Een hor voor de ramen is erg fijn, omdat het insecten buiten de slaapkamer houdt, terwijl je toch de frisse, koelere nachtbries door je slaapkamer voelt waaien. 
  6. Zorg voor een opgeruimde slaapkamer, of liever nog: voor een opgeruimd huis. Al die gedachtes van: "Ik moet dit nog en dat nog", die houden je alleen maar uit je slaap. 
  7. Daaropvolgend werkt de aloude truc om al je to-do's voor de volgende dag even op te schrijven ook altijd. Ook in de zomer. Het maakt je hoofd leeg en dat slaapt een stuk beter in. 
  8. Fris beddengoed zorgt er ook voor dat je beter inslaapt. (Zweet-)Luchtjes van gisteren doen je alleen maar woelen en wijfelen. Want je springt nu eenmaal niet meer ut bed om alsnog je beddengoed te gaan verschonen. 
  9. Een lekker luchtje in de slaapkamer, zoals lavendel of een favoriet geurtje, is ook een aanrader. Geuren zijn je meest belangrijke emotie-aanjagers. Zie je jezelf al in slaap vallen met een glimlach?

Hopelijk kom je zo de zomer vol energie door. Anders hebben we nu volop zon, die ook veel energie geeft of je kunt eens komen kijken hoe de Tacoyisten getraind worden om hun rust te pakken op een proeftraining

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2018 juni 02

NAAR BOVEN