deutsch  english    

Fitbit heeft 6 miljard nachten slaap geanalyseerd

Fitbit is het horloge welke eigenlijk een gezondheidsmonitor is, die je continu met je meedraagt. Deze analyseert je gezondheid en wordt wereldwijd door miljoenen mensen gedragen. Uit hun slaapanalyse volgt onderstaand (carrière) advies. 

Slaap is van groot belang en zeer bepalend voor veel facetten in je leven, welke je kwaliteit van leven sterk kan beïnvloeden. Voor bedrijven zijn werknemers met een slaaptekort een grote kostenpost. Het Fitbit onderzoek is daarom heel waardevol, omdat het over de gehele linie monitort wat een persoon doet en hoe zijn gezondheid daarbij toe- of afneemt. Wat betekent deze ‘slaapschuld’ voor je carrière?

  1. Verminderde cognitieve prestaties

Je mentale mogelijkheden nemen snel af met slaaptekort. Twee weken een uur minder slaap per nacht kan een zelfde vermoeidheid opleveren als een nacht overslaan. Eén week twee uur minder slaap per nacht levert hetzelfde resultaat op. Tijdig en regelmatig slapen zijn nog veel belangrijker gebleken dan gedacht. Minder slapen dan minimaal benodigd heeft kortom een negatieve impact op je leven die je met enige discipline en gedragsverandering(en) gezond kan houden.

Denk eens ‘out of the box’ en zet je alarm juist minimaal een uur vóór het slapengaan en zorg er dan voor dat je je relaxmodus al voorzichtig aanzet (zoals alle beeldschermen uit zetten). Een andere goede tip is om al je activiteiten voor de volgende dag van je af te schrijven in een to-do lijst, zodat je daar niet meer over hoeft na te denken in bed.

  1. Verminderde leiderschapscapaciteiten

Als leidinggevende wil je altijd inspireren, goede beslissingen maken en je bedrijf leiden door het geven van het goede voorbeeld. Je wilt ‘on top of your game’ zijn. Als je slaapschuld hebt en opbouwt zullen juist die leiderscapaciteiten als eerste afnemen door gemoedswisselingen, aandachtstekort en chronische moeheid. Je emotionele intelligentie neemt kortom af.

Neem de tip aan om altijd eerder te gaan slapen in plaats van langer uitslapen de volgende ochtend, om je slaapschuld weer af te bouwen. Of doe een korte powernap in de middag. Lang genoeg voor dat beetje extra energie maar kort genoeg om ‘s avonds niet wakker te blijven liggen.

Lees hier het volledige (Engelse) artikel op Inc.com:

https://www.inc.com/julian-hayes-ii/fitbit-studied-6-billion-nights-of-sleep-learned-secret-to-better-mornings.html?cid=nl029week05day31

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2018 februari 15

NAAR BOVEN