deutsch  english    

Omgaan met stress – de 5 wondermiddelen

Wil je beter omgaan met stress? Volgens ‘s Nederlands beroemdste neurowetenschapper Erik Scherder los je een teveel aan stress niet op door te ontstressen aan het zwembad of strand.

Als je wilt weten hoe je beter kunt omgaan met de stress van alledag lees je hieronder over vijf bewezen brein-fixers die wél werken.

 

1. Muziek!

Dr. Erik Scherder zweert erbij. Hij is zelfs een complete muziek-revolutie aan het ontketenen, door te pleiten voor meer muziek in onderwijs, op het werk, in ziekenhuizen en zorgcentra. Zijn nieuwe boek draait zelfs compleet over muziek als hét wondermiddel voor je Frontale Lob. Het ontspant, het inspireert, het regenereert.

Je Hippocampus vaart, ten tweede, enorm goed bij:

 

2. Bewegen!

Het tegenovergestelde van nietsdoen. 'Bewegen' is een wondermiddel voor je brein als je het dr. Scherder vraagt. Zó’n wonderlijk middel zelfs, dat hij ook hier ooit een compleet boek over schreef.

Je Frontale Lob profiteert hier overigens ongegeneerd van mee. Net als bij de derde tip:

 

3. Leer!

Nieuwe dingen leren is de remedie die je Hippocampus en Frontale Lob regenereert. Niet stil blijven zitten wanneer je mentaal vermoeid bent, maar juist uitdagingen opzoeken. Het klinkt lastig, maar het resultaat is het waard.

Het aanleren en verwerken van nieuwe vaardigheden heeft namelijk juist een ontzettend ontstressend effect op de Hippocampus en Frontale Lob in je hersenpan, zeggen Wawoe en Scherder. (Muziek geeft dat trouwens nog een extra zetje, omdat het helpt met nieuwe indrukken verwerken. Dubbele werking!)

Zolang je maar niet stilzit als je stress hebt. Oké, ‘s nachts mag je niks doen. Want de volgende tip van het anti-stress expert duo is deze:

 

4. Slaap!

Misschien een inkoppertje, omdat we al veel weten over de perfecte effecten van slaap op je hele brein. Maar daarom niet minder belangrijk! Slaap, slaap, slaap. Doe het genoeg, doe het op tijd, doe het goed. Of doe een middagdutje, in je pauze bijvoorbeeld!

 

5. Stop met multitasken

Er is daarnaast een anti-tip die dr. Scherder je nog wil meegeven. Iets dat je echt niet moet doen, in het omgaan met stress. Het verpietert je hersenpan doordat het je Hippocampus en Frontale Lob juist een flinke knauw geeft, die alleen maar stressbevorderend werkt:

Multitasken!

Dr. Erik Scherder benadrukt het graag nog eens extra in zijn presentatie: multitasken verpest de boel.

 

Tacoyo biedt je nog een zesde tip. Ook met Tacoyo leer je beter omgaan met stress. Door middel van een heerlijke intervaltraining op muziek leer je spelenderwijs in- en ontspanning af te wisselen. Stress verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ervaren? Gewoon doen! Hier vind je een Tacoyoclub bij jou in de buurt. Veel plezier!

Omgaan met stress

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 september 05

NAAR BOVEN