deutsch  english    

Spierpijn na training: betekent het dat je goed gesport hebt?

Na lang weinig gedaan te hebben ben je vol (over)moed heel actief aan de slag gegaan. De dag erop piep je anders. Letterlijk, want stappen, zitten of bewegen lokt alleen nog maar een smartelijk gepiep uit je keelgat. Dat betekent tenminste dat je goed gesport hebt. Of niet?

Wil je echt vooruitgang boeken, dan kies je beter voor de zachte aanpak waarbij je zachtjes opbouwt. Dit is beter dan jezelf echt tot het uiterste te drijven.

Een beetje spierpijn is prima, maar wie zoveel pijn heeft dat zelfs wandelen pijn doet, komt de dag daarna niet veel verder dan zitten op de bank in plaats van de sportschool en een goede workout. En consequente training is van groot belang. Het is dan ook beter om meerdere keren per week gematigd te sporten, dan je lichaam op één uurtje helemaal af te beulen en vervolgens de rest van de week niet meer van de bank te komen.

Bovendien zijn er ook heel wat sporten waar je totaal niet stijf van wordt, zonder dat dat wil zeggen dat je niet goed bezig bent. Uithoudingssporten zoals langeafstandlopen, bijvoorbeeld. Je zal er niet veel spierpijn aan over houden, maar je beenspieren zullen wel sterker worden. Sporten waarbij je veel springt, squats en lunges uitvoert of andere oefeningen doet die je spieren verlengen, brengen logischerwijs het meeste spierpijn met zich mee. Maar onthoud dus: beter rustig opbouwen dan in één keer alles eruit knallen. Je spieren én je lichaam zullen je dankbaar zijn.

Tacoyo is een intervaltraining en wisselt heel duidelijk in- en ontspanning af. Grote spiergroepen worden daarbij aangesproken. Trainingen kunnen op eigen tempo worden gevolgd. Met deze aanpak wordt voorkomen dat spierpijn optreedt. Kom gerust eens langs voor een vrijblijvende proefles en ervaar aan den lijve hoe heerlijk het is om na een training Fit&Ontspannen naar huis te gaan.

Spierpijn

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 september 03

NAAR BOVEN