deutsch  english    

Stress verminderen door voeding

Het natuurlijke mechanisme in je lichaam zorgt ervoor dat je onder stress minder eet. Dit is natuurlijk niet bij iedereen het geval. Tijdens stressvolle periodes grijpen sommige mensen juist makkelijker naar snacks. Terwijl deze voedingsmiddelen je juist een lusteloos gevoel kunnen geven en ervoor zorgen dat je minder goed om kunt gaan met stress. 

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2018 maart 11

 

 

De voeding die je het beste kunt eten bij stress is een vetarme, vezelrijke en koolhydraatrijke voeding met veel groente en fruit. Deze voeding kalmeert zonder energie te verminderen en geeft je de voedingsstoffen die je nodigt hebt om het immuunsysteem te versterken. We zetten de voedingsmiddelen op een rijtje die je het beste kunt nemen in stressvolle situaties en voedingsmiddelen die je beter niet kunt nemen. 

WEL ETEN!

Vezelrijke, koolhydraatrijke voedingsmiddelen.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat koolhydraten ervoor zorgen dat de hersenen meer serotonine aanmaken, dit hormoon zorgt ervoor dat mensen ontspannen

Groente en fruit

Door veel groente en fruit te eten, waar veel antioxidanten in zitten, kun je je immuunsysteem stimuleren. Bijvoorbeeld: wortelen en citrusvruchten

VERMIJDEN!

Vetrijke voedingsmiddelen zoals gehakt en kaasgerechten en veel gebakken gerechten kunnen ervoor zorgen dat je je moe en lusteloos gaat voelen. deze kun je dus beter laten staan als je gestresst bent.

cafeïne en suiker

veel mensen grijpen toch snel naar een energiedrankje, koffie of colaatje wanneer zij slecht heben geslapen. de cafeïne die in deze producten zit, blijft langer in het lichaam zitten dan de meeste mensen denken. minder cafeïne gebruiken kan juist helpen zowel slaapproblemen en nervositeit te verminderen

Bij het gebruik van suiker is er een snelle stijging en daling in de bloedsuikerspiegel. dit zorgt ervoor dat je even energie krijgt, deze neemt ook heel snel weer af. het beste kun je daarom vezelrijke koolhydraten nemen, zoals aardappelen, volkorenpasta, bonen en linzen

NAAR BOVEN