deutsch  english    

Tacoyo tijdens zwangerschap

Sporten en bewegen tijdens zwangerschap gaan goed samen. Het heeft dezelfde voordelen als het sporten buiten de zwangerschap. Als je zwanger bent is het zelfs aan te raden om te blijven sporten. Wel is het goed om rekening is goed om rekening te houden met je grenzen.

Sporten tijdens de zwangerschap is goed voor zowel moeder als kind. Het is gezond omdat je in conditie blijft. Door te sporten tijdens zwangerschap ontstaat er een betere doorbloeding van de placenta en daarmee ook van het kind. De kans op obstipatie en spataderen worden minder. Ook kan sporten bekkenpijn tijdens de zwangerschap verminderen. Ongeveer de helft van alle zwangeren sport dan ook tijdens de zwangerschap.

Hoe hard je sport en hoe veel sporten in de zwangerschap gezond is hangt af van wat je voor de zwangerschap gewend was. Ben je gewend om stevig te sporten? Dan kun je dit in de eerste maanden van de zwangerschap ook prima blijven doen. Ben je niet gewend om te sporten? Bouw het dan langzaam op. 

Uit onderzoek blijkt dat zwangeren goed in staat zijn duurinspanningen te leveren. Trainen met een maximale hartslag van zo’n 140/minuut gedurende 40 minuten blijkt veilig te zijn.

Van belang is om tijdens het sporten goed te blijven luisteren naar je lichaam. Zoek geen grenzen op in de zwangerschap. Als je namelijk langer dan enkele minuten tot het uiterste gaat, treedt er anaerobe verbranding op. Hierdoor verzuurt het bloed, wat niet goed is voor de baby. Sport dus met beleid, drink voldoende en neem pauzes.

Hier vind je meer info over het sporten tijdens zwangerschap.

Of lees het verhaal van journalist Nicole Kroes.

Mee blijven doen met Tacoyo?

Als je zwanger bent kun je goed aan Tacoyo mee blijven doen. Door vermoeidheid heb je niet altijd energie om te sporten. Juist door in een aangepast tempo te sporten kun je ook weer energie krijgen! Bij Tacoyo heb je de mate van inspanning immers zelf in de hand. Je hoeft niet meer te doen dan nodig. Doe wat goed voelt.

Grote kans dat het op de buik liggen minder prettig gaat worden. Kies dan een andere houding. Als je buik groter is dan kun je voor het uitvoeren van rechte buikspieroefeningen een alternatief uitkiezen.

De rechte buikspieren kun je immers na de derde maand beter niet meer trainen. Door de groei van de baarmoeder rekken de buikspieren uit en ontstaat er ruimte tussen de spieren. Door deze spieren op dat moment te trainen, verstevig je ze niet, maar gaan ze nog veel verder wijken. Zo verzwak je de rechte buikspieren in plaats van dat je ze verstevigt.

De schuine buikspieren mag je tot het einde van de zwangerschap trainen. Deze ondersteunen je buik en wat in de zwangerschap juist goed van pas kan komen.

Springoefeningen zijn halverwege de zwangerschap niet meer fijn om uit te voeren door de banden. Je baarmoeder wordt door banden op zijn plaats gehouden in je lichaam. Door springen worden de banden belast en dit kan pijnlijk zijn, de zogenaamde bandenpijn. Ze kunnen niet kapot gaan en de baby heeft er ook geen last van het is alleen voor de aanstaande moeder geen prettig gevoel.

Krijg je bovendien (buik)pijn, krampen/harde buiken, bloedverlies, vruchtwaterverlies, hartkloppingen, word je duizelig, moet je overgeven of voel je je niet lekker? Stop dan en doe het rustig aan. Dit is een teken dat je te ver bent gegaan. Neem dit serieus en doe een stapje terug of stop. De zwangerschap is immers niet het moment om extra conditie of spiermassa op te bouwen, maar alleen om in conditie te blijven.

Kom of blijf tijdens de zwangerschap in beweging met Tacoyo! Hier vind je een overzicht van clubs waar Tacoyo wordt gegeven. Veel plezier en een goede conditie en een fijne zwangerschap toegewenst!

 

 

Zwangerschap en Tacoyo

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2015 oktober 07

NAAR BOVEN