deutsch  english    

Twaalf tips voor een gezond ontbijt?

Niet iedereen eet 's ochtends een (goed) ontbijt. Een goed ontbijt kan je energie geven en zorgt voor een bodem om te voorkomen dat je je hongergevoel de rest van de dag wegsnoept. Hierbij 12 tips voor (bij) een gezond ontbijt:  

1. Eieren

Deze geven je een gevoel dat je stevig hebt ontbeten, waardoor je minder snel weer hongerig wordt en je calorie-inname over de rest van de dag zult beperken. Eieren zitten bomvol goede stoffen die gezond zijn voor je, zoals gezond cholesterol en proteïne. 

2. Griekse yoghurt

Behalve dat het lekker romig en vol van smaak is, bevat het veel proteïne, waardoor je weer het gevoel houdt minder te hoeven eten. Veel Griekse yoghurt bevatten ook probiotics wat goed is voor je darmhuishouding. 

3. Koffie

Door het hoge caffeïne gehalte blijf je alerter, verbetert het je gemoedstoestand en presteer je beter over de dag. Het bevat ook veel antioxidanten en koffie lijkt je metabolisme te verbeteren waardoor je meer calorieën verbrandt en je zelfs zou kunnen afvallen. 

4. Havermout

Dit gezonde ontbijt bevat beta-glucan vezels welke het cholesterol verlaagt maar ook door het rijke bezit van antioxidanten goede hulp biedt bij het laag houden van je bloeddruk en je hart beschermt. Het is het beste om havermout met melk te eten in plaats van met water.

5. Chia zaad 

Deze kleine zaadjes zijn zeer voedzaam en zit boordevol gezonde vezels en antioxidanten die je helpen ontstekingen te remmen en je beschermen tegen ziekte. Het is vast wel eens opgevallen dat Chia zaad veel water opneemt, waardoor je al snel een voldaan gevoel hebt en dat is fijn om op gewicht te blijven.

6. Bessen

Blauwe en zwarte bessen, frambozen en aardbeien bevatten om te beginnen minder suiker dan ander fruit. Maar ook zitten ze bomvol vezels. Aan de andere kant zijn ze calorie-arm en uiteraard wel heel erg lekker. Enige minpunt is vaak de prijs die je betaald voor dit heerlijke fruit.

7. Noten 

Door de grote variëteit in noten en hun hoge voedzaamheid vormen noten een heerlijk ontbijt, zeker in combinatie met (Griekse) yoghurt, kwark en een havermout ontbijt. Ze helpen ook je bloedsuikerspiegel en bevatten vezels die je weren tegen ziekte. Daarnaast hebben ze een hoog gehalte aan magnesium, wat goed is voor je hart o.a.

8. Groene thee

Deze Oosterse theesoort staat bekend als één van de meest gezonde drankjes wereldwijd. Het bevat cafeïne, net als koffie, en verhoogt je metabolisme. Groene thee heeft goede resultaten laten zien bij mensen met diabetes, doordat het de insuline- en bloedsuikergehaltes verlaagt. Bovendien bevat het het antioxidant EGCG welke de hersenen, het zenuwstelsel en het hart helpt beschermen.

9. Proteïne shakes / smoothies 

Shakes kun je  optioneel maken met proteïne poeder, zoals wei-, eier-, soja- en erwtenpoeders. Wei wordt het snelst geabsorbeerd, waardoor deze de voorkeur geniet. Shakes en smoothies voorkomen dat je snel weer honger hebt en heeft een relatief lage calorie-inname. Op het internet zijn honderden lekkere en gezonde recepten te vinden.

10. Fruit

Ook andere fruitsoorten dan de hierboven genoemde bessen zijn natuurlijk gezond en lekker. Je vindt hierin veel vitaminen en vezels en nog steeds bevat het relatief weinig calorieën. In citrusvruchten zit veel vitamine C. Eén sinaasappel is voldoende voor al je vitamine C opname op een dag. Het zorgt er ook voor dat je lange tijd geen hongergevoel hebt.

11.  Lijnzaad

Een zeer gezonde aanvulling op je voedingspatroon en op je andere ontbijtopties. Lijnzaad kun je met veel combineren. Let wel op dat je gemalen lijnzaad koopt, want hele lijnzaadjes worden bijna niet opgenomen in je maag. Lijnzaad helpt je van je hongergevoel af en verbetert je insuline gevoeligheid en bloedsuikerspiegel.

12. Kwark 

Dit yoghurt alternatief zit boordevol proteïnen, ook al verwacht je dat misschien niet meteen. Het helpt dankzij het linolzuur wat in kwark zit zelfs om je gewicht op peil te houden, simpelweg omdat je minder snel honger hebt. Kwark kun je met veel andere van bovenstaande tips combineren en is door zijn hogere dichtheid vaak lekkerder dan yoghurt.

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 december 06

NAAR BOVEN