deutsch  english    

Uithoudingsvermogen en TACOYO

TACOYO verbetert je uithoudingsvermogen, hoe?

We blijven attent tijdens de inspanning op de juiste ademhaling naar de buik met een iets langere uitademing bij het bouwen aan het uithoudingsvermogen. Letterlijk betekent dit woord: ’Het vermogen om een activiteit gedurende een langere periode vol te houden". Uithoudingsvermogen berust op een chemische verandering in de spieren. Als je regelmatig aan je conditie werkt, ontwikkelen de spieren zich. De spiervezels worden dikker en er komen meer haarvaten in de spieren. Juist haarvaten zijn belangrijk, want ze zorgen voor de aanvoer van energiestoffen en zuurstof en de afvoer van afvalstoffen.

Het uithoudingsvermogen kunnen we verbeteren met duurtraining en de aloude interval training, een in de jaren dertig van de vorige eeuw door Duitse fysiologen ontwikkelde trainingsmethode. De fysiologen ontdekten dat het geen zin heeft het lichaam af te matten door steeds sneller en intenser te trainen, zonder het een kans te geven te herstellen. Het lichaam raakt overbelast en uitgeput. De afvalstoffen kunnen dan niet of onvoldoende worden afgevoerd, met als gevolg spierstijfheid en oververmoeidheid.

DE TACOYO INTERVAL METHODE

De intervaltraining staat bij TACOYO voor een intense belasting met stimulerende popmuziek waarbij alle spieren en ook het hart-/longsysteem gedurende 4,5 minuten gelijktijdig worden belast met verschillende totaal bewegingsvormen waarna een herstelfase met relatieve rust volgt met ontspanning en bewustwordingsoefeningen, begeleid door adagio’s[ Mozart, Faure, Bach etc.] uit de klassieke muziek of relaxte jazzmuziek van bijvoorbeeld Miles Davis en Stan Getz.

Een voorbeeld van een interval is een sprint van 15 seconden op de plaats met knieheffen en met als afwisseling wandelen, of ontspannen bewegen, bijvoorbeeld rekoefeningen. Een uur afbeulen zonder recuperatie kan zelfs gevaarlijk zijn. In de praktijk blijkt het adagium, ontspanning na inspanning goed te werken. Er behoort een voortdurend ritmische afwisseling te zijn. Dat geldt ook voor het dagelijks leven. Zelfs binnen een actieve bewegingsvorm zit een moment waarbij het lichaam zich relatief ontspant en de doorbloeding van de weefsels optimaal blijft. Voorbeeld: buig je de arm dan spannen zich de biceps en ontspannen de triceps, aan de achterkant van de arm.

GOLFBEWEGING!

Bijna de gehele TACOYO training vindt er een golfbeweging plaats van inspanning en relaxatie. De natuurlijke reactie na intensieve belasting is ontspanning. Dat gaat vanzelf, het lichaam zal zich ontspannen, mits je het toelaat. Het is een natuurlijke reflex. Na een intensieve fase doet TACOYO vaak een oefening in ruglig waarbij de spieren heel bewust relaxeren, met aandacht weer voor de ademhaling.

Tacoyo gebruikt bewegingsvormen die overeenkomen met roeien, langlaufen en zwemmen. Deze drie sporten belasten alle spieren in combinatie met het hart longsysteem. Een uur duurt deze afwisselende manier van trainen. Daarna wordt er een kwartier rustgevende muziek gespeeld en met suggestieve woorden worden lichaam en de geest, in een ontspannen houding (veelal ruglig) totaal ontspannen en vindt herstel plaats.

TACOYO werkt effectief op de algehele conditie en je leert ook nog eens jezelf te ontspannen. Het is de reden waarom TACOYO  zo populair is en zich steeds meer uitbreidt  

Taco Veldstra

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2016 mei 31

NAAR BOVEN