deutsch  english    

Waarom ging Humberto Tan de fout in?

Afgelopen dinsdagavond werd door Humberto Tan in RTL Late Night een item behandeld over burnout. Huisarts Tamara de Weijer kreeg redelijk uitgebreid de tijd om te vertellen over het fenomeen.

De Weijer wilde een ademhalingsoefening doen met de tafelgasten. Humberto werd aangesloten op een hartslagmeter met, op groot beeld, zijn hartritme variabiliteit of HRV. Kennelijk was een en ander niet goed doorgesproken, want Humberto lachte zich er ongemakkelijk doorheen en de oefening verliep dramatisch slecht, maar we kunnen nu meekijken wat het deed met zijn HRV.

Wat het volgende filmpje laat zien is de connectie die de ademhaling heeft met de hartslag. We noemen dat ook wel een ‘bridge’ functie. Je kunt je hartslag dus positief maar zoals we gaan zien ook negatief beïnvloeden met ademhalingsoefeningen. Kijkt u even mee?

Vanaf 11:32 gaan Humberto en de groep een ademhalingsoefening doen om de hartslag rustiger te krijgen. Hier gaat van alles mis in de instructie, de uitleg en in de ademhaling van Humberto zelf, maar dat even terzijde.

Laat het beeld maar even lopen en zet hem dan exact stil op 13:25. Wat zie je?

Het Hart-Ritme van Humberto verslechterd, want de pieken zijn hoog en blijven hoog. Zo tussen de 70 en 90 slagen en zijn hartslag is niet coherent (niet gelijkmatig). Eigenlijk wordt hij meer en meer gestresst en dat laat dit beeld gedurende de hele oefening duidelijk zien.

Oefening op de juiste manier

Hieronder de oefening zoals hij hoort en bereik wat Humberto eigenlijk wilde bereiken: een lagere hartslag, een rustiger gevoel en een ontspannen ademhaling. Veel plezier!

Ga rustig zitten op een stoel. Maak een notitie in gedachte. Hoe ontspannen voel je je nu op een schaal van drie? 1: niet ontspannen, 2: gemiddeld, 3: wel ontspannen.

Laat je armen langs je zij hangen, ontspan je schouders en sluit je ogen.

Adem nu rustig uit en ontspannen naar binnen. Als het je lukt, probeer je je uitademing te verlengen. Gewoon iets langer maken dan je inademing. Doe de oefening 1 tot 3 minuten Zet hiervoor een stopwatch. Volg je ademhaling met je aandacht tijdens de oefening.

Hoe voel je je nu?

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 november 23

NAAR BOVEN