deutsch  english    

Wat te doen bij griep

Er heerst nog steeds een milde griepepidemie in Nederland. Het langzaam oplopende aantal mensen met symptomen van griep is inmiddels uitgelopen op een milde griepepidemie die nu al een paar weken duurt.

De oorzaak van griep is het influenzavirus en begint met hoge koorts (meer dan 38 graden Celsius), koude rillingen, keelpijn, hoofdpijn en spierpijn in het hele lichaam. Bij koorts is het afweersysteem van het lichaam actief en helpt de griep te bestrijden doordat het influenzavirus bij een hogere temperatuur minder goed groeit.

Heb je griep (hoge koorts), dan mag je niet sporten. Bij Sportzorg geven ze duidelijk advies. De basisregel die je het beste kunt hanteren luidt dat je bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet lopen. Had je vier dagen koorts, dan mag je pas na acht dagen weer beginnen met trainen.

Bij griep heeft je lijf veel energie nodig om weer beter te worden, dus verspil geen kracht aan sporten. Flink bewegen met griep vertraagt je herstel alleen maar en je prestaties zullen ook tegenvallen.

De nek-check (ook van Sportzorg) geeft ook antwoord op de vraag of sporten wijs is, of juist niet.

Zitten al je klachten boven je nek (loopneus, niezen, vol hoofd) dan kun je rustig aan doorlopen. Heb je ook spierpijn in armen en benen, voel je je lamlendig in je hele lijf? Dan kun je beter rust nemen.

Bij griep is het algemene advies: leef gezond, slaap genoeg, eet goed en met voldoende vitamine C. Daarbij is het belangrijk om genoeg rust te nemen en goed te drinken (minstens anderhalve liter per dag). Verder kun je beter geen oppervlaktes aanraken waarmee veel mensen contact hebben, zoals deurknoppen. Vaak handen wassen is ook heel belangrijk.

Uitzieken van griep is geen luxe, maar noodzaak. De meeste mensen herstellen binnen een week ‘vanzelf’ van een griep. Wie te snel weer aan de slag gaat, loopt het risico een half jaar of langer vermoeidheidsklachten te houden.

Als je een goede weerstand hebt herstel je sneller. Wil je na jouw herstel van de griep je weerstand vergroten? Bewegen én ontspannen dragen hiertoe bij. Tacoyo is een unieke methode welke in- en ontspanning combineert. Hier kun je terecht voor een proefles bij jou in de buurt. Veel plezier en een goede weerstand toegewenst!

Wil je meer lezen over sporten, griep en verkoudheid klik dan hier.

Wat te doen bij griep

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 januari 13

NAAR BOVEN