deutsch  english    

Word nog gelukkiger: eet voldoende groente (en fruit)

Uit recent onderzoek van het RIVM is gebleken dat slechts 15% van de Nederlanders voldoende groente eet. Dat is zonde, want onderzoekers hebben in een grote studie ontdekt dat je door het eten van meer groente en fruit gelukkiger kunt worden. Tot 8 porties groente en fruit per dag is er een stijging in geluk waar te nemen. Volgens de onderzoekers zorgt het eten van meer groente en fruit niet voor een onmiddellijk geluksgevoel, maar duurt het meestal twee jaar voordat de positieve effecten verschijnen nadat je meer groente (en fruit) bent gaan eten.

15 Eet meer groente tips:

  1. Eet niet alleen ‘s avonds groente, maar ook bij het ontbijt en middageten. Ontbijten met een groenteomelet en lunchen met een salade en een soepje is ook lekker.

  2. Drink groentesap uit de slowjuicer. Deze draait heel langzaam waardoor de vitamines intact blijven.

  3. Kies voor een groentespread ipv vlees op brood. Deze zijn steeds vaker kant-en-klaar te koop. Of maak het zelf.

  4. Maak patat in de oven van aardappel, bataat, pastinaak of pompoen. Lekker met een knoflook dipsaus, olijfolie en Keltisch zeezout.

  5. Maak een pizza met veel groenten. Er zijn ook steeds meer gezondere glutenvrije bodems te vinden.

  6. Je kunt heel veel groenten en fruit gemakkelijk binnenkrijgen via smoothies. Een hoge snelheidsblender geeft een makkelijk drinkbaar resultaat.

  7. Als je minder vlees eet heb je meer plek over voor groenten. Paddenstoelen of linzen kunnen prima als vervanger dienen van vlees.

  8. Probeer voor de verandering eens nieuwe groenten uit, zoals pastinaak, aardpeer, rammenas, koolrabi en snijbiet.

  9. Eet zeewier, bijvoorbeeld in een heerlijke zeewierpasta. Een ideale manier om meer vezels, omega 3 en jodium binnen te krijgen. Dus ook geschikt als broodvervanger.

  10. Eet rauwe groenten als tussendoortje. Voedzaam en lekker.

  11. Koop een vegetarisch receptenboek.

  12. Diepvriesgroenten kun je ook gerust kopen. Deze kun je langer bewaren dan verse varianten en gebruiken wanneer het je uitkomt.

  13. Neem minder rijst, aardappelen, pasta of brood en schep hiervoor in de plaats meer groenten op. Groenten bevatten vele malen meer voedingsstoffen en minder suiker.

  14. Met wokken zijn groentes snel klaar. Je kunt de groenten ook altijd nog even kort stomen voor het wokken. Met stomen behoud je de nutriënten vele malen beter dan met koken in water.

  15. Verstop de groenten in de saus als je kinderen hebt.

De meeste mensen overschatten hun inname van groente. Soms is het een dag druk en komt het er niet van, waardoor het maandelijkse gemiddelde lager uitvalt dan je denkt. Het is wel beter om het zwaartepunt bij groente te leggen en niet bij fruit. Fruit is erg zoet. Als je fruit eet, kies dan liever voor zuurder fruit, zoals bosbessen.

Bron: http://bit.ly/2tY4drS

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 juli 25

NAAR BOVEN