deutsch  english    

Zo eet je spanningen weg

Stress en natuurvoeding?

Op het eerste oog lijkt dit op gespannen voet met elkaar te staan. Waarom? Omdat je in stressvolle situaties juist verlangt naar zoet, vet en koolhydraatrijk eten. Eenvoudigweg omdat je je daar even beter van voelt. Maar, schijn bedriegt. Het put je onder andere uit en maakt je futloos. Juist gezonde en natuurlijke voeding geeft je de energie om spanningen aan te kunnen. Bovendien draagt het bij aan een betere weerstand en zorgt dat je je fitter voelt.

Welke natuurvoeding kiezen bij stress? 5 tips!

Kiezen voor natuurvoeding betekent eigenlijk gezonde en verse voedingsmiddelen eten en dan het liefst biologisch. Dus geen kant-en-klare pakjes, potten en/of blik. Gewoon eerlijk eten zonder kunstmatige toevoegingen als geur-, kleur- en smaakstoffen. Hieronder enkele voorbeelden van gezonde en stressbestendige voeding.

1- Donkere chocolade

Echte pure chocolade (meer dan 72% cacao) is een heuse antistresslekkernij. Dat komt omdat de natuurlijke grondstof voor chocolade, cacao, onder andere rijk is aan vitamines, mineralen en tryptofaan bevat. Dit laatste stofje vrolijkt je op, helpt je relaxen en ontstressen. Die tryptofaan vind je ook in bananen en avocado’s.

2- Groene thee

Stress? Beter is te kiezen voor groene thee i.p.v. dubbele espresso, want dat helpt je cortisolniveau te verlagen. Of drink gewoon voldoende water per dag. Niet alleen voorkomt het dat je uitdroogt, maar helpt ook je voeding verteren en afvalstoffen afvoeren.

3- Vezelrijke voeding

Natuurvoeding die rijk is aan vezels doen je lichaam goed, want, ze geven je de hele dag energie. Denk aan volkoren rijst en pasta’s, maar ook groenten, noten en zaden.

4- Groente en fruit

Verse groente en fruit zijn supergezond. Dat weet je. Alleen staan ze vaak in te kleine hoeveelheden op het dagelijkse menu. Jammer, want het is heuse natuurvoeding waarmee je stress het hoofd biedt. Zo zitten in groenten fruit antioxidanten die prima zijn tegen stress en goed voor je immuunsysteem. Eet je te weinig groenten en fruit? Start je dag dan met een smoothie van diverse groenten met een stukje fruit. Of kook wat vaker een zelfgemaakt groentesoepje!

5- Omega 3 vetten

Dit zijn de zogenaamde oké-vetten, die gezond zijn. Niet alleen zijn omega 3 vetten goed voor je cholesterolgehalte, ook heeft het een gunstige invloed op je hersenen en het draagt bij aan je afweer. Daarbij voorkomt het hormoonschommelingen waardoor het een probate antistress-remedie is.

Dus, wil je stress op een natuurlijke manier aanpakken? Eet dan verse en gezonde producten. Want, dat is natuurvoeding. Je gaat je er geestelijke lichamelijk beter door voelen. Dus heb je weer eens een stressmoment? Kies dan geen fastfood, koeken, chocolade, chips en frisdranken. Maar, neem een stuk fruit, handjevol noten of maak een smoothie.

Bron: www.lijfengezondheid.nl

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 september 06

NAAR BOVEN