deutsch  english    

13 Voordelen van Yoga die wetenschappelijk onderbouwd zijn

Onlangs werden in het programma Lubach op Zondag alternatieve geneeswijzen op de hak genomen, omdat deze niet wetenschappelijk onderbouwd zouden zijn. Het is natuurlijk niet altijd nodig dat alles maar altijd verklaarbaar moet zijn, want ook een fenomeen als zwaartekracht is nog steeds niet wetenschappelijk aangetoond. Toch kan niemand zich daaraan onttrekken. Op A Healthy Life worden 13 voordelen van Yoga opgesomd, die wél wetenschappelijk zijn onderbouwd.

Yoga is afgeleid van het woord ‘yuji’, Sanskriet voor eenheid, en is een eeuwenoude oefening die je geest en lichaam samenbrengt. Het omvat ademhalingsoefeningen, meditatie en poses die je lichaam helpen ontspannen en stress te verminderen. Het beoefenen van Yoga kan veel voordelen hebben voor zowel de mentale als fysieke gezondheid, alhoewel niet alle voordelen ondersteund worden door de wetenschap. Dit artikel kijkt naar de dertien wetenschappelijk onderbouwde voordelen van Yoga. Veel oefeningen vind je ook terug in de lessen van Tacoyo, in combinatie met andere fysieke en mentale gezondheidsoefeningen. 

1. Het kan stress verminderen

Yoga staat erom bekend dat het stress vermindert en helpt ontspannen. Meerdere onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat het de afgifte van cortisol, het voornaamste stresshormoon, vermindert.

2. Vermindert angstgevoelens

Veel mensen beginnen met het beoefenen van Yoga om beter om te kunnen gaan met angstgevoelens. Er is aardig wat onderzoek gedaan naar het effect van Yoga op angst. Het is niet helemaal duidelijk hoe yoga precies de symptomen van angst kan verminderen. Het benadrukt echter het belang van aanwezig te zijn in het moment en het ervaren van rust, waardoor angst verholpen kan worden.

3. Kan ontstekingen remmen

Yoga kan dus goed zijn voor de mentale gezondheid, maar sommige onderzoekers stellen dat Yoga ook voor minder ontstekingen kan zorgen. Een ontsteking is een normale immuunrespons, maar chronische ontstekingen kunnen bijdragen aan ontstekingsziektes, zoals hartziekte, diabetes en kanker. Diverse onderzoeken lijken erop te wijzen dat Yoga kan helpen beschermen tegen ziektes veroorzaakt door chronische ontsteking.

4. Kan de hartgezondheid verbeteren

Van het pompen van het bloed tot het bevoorraden van weefsels met belangrijke voedingsstoffen, het hart is een essentieel onderdeel van je algehele gezondheid. Onderzoeken tonen aan dat Yoga de hartgezondheid kan verbeteren en verschillende risicofactoren voor hartziekte kan verminderen. 

5. Verbetert de levenskwaliteit

Yoga wordt steeds vaker ingezet als aanvullende therapie om de levenskwaliteit voor veel mensen te verbeteren. Het beoefenen van Yoga verbeterde bij een groep mensen die werden gevolgd de levenskwaliteit aanzienlijk, net als het humeur en de vermoeidheid, vergeleken met controlegroepen. 

6. Kan depressie weren

Sommige studies tonen aan dat Yoga als antidepressivum kan werken en symptomen van depressie kan helpen verminderen. Dit kan komen doordat Yoga de cortisolwaarden kan verminderen, een stresshormoon dat serotonine beïnvloedt, de neurotransmitter die vaak in verband wordt gebracht met depressie.

7. Kan chronische pijn verminderen

Chronische pijn is een aanhoudend probleem waar miljoenen mensen last van hebben en wat allerlei verschillende oorzaken kan hebben, van verwondingen tot artritis. Bij een onderzoek kregen 42 mensen met het carpaal tunnelsyndroom een polsband of acht weken yoga. Aan het einde van het onderzoek bleek yoga effectiever in het verminderen van pijn en het verbeteren van de polskracht dan een polsband.

8. Kan de slaapkwaliteit verbeteren

Een slechte slaapkwaliteit is onder andere in verband gebracht met obesitas, een hoge bloeddruk en depressie. Studies tonen aan dat het dagelijks beoefenen van yoga de slaap bevordert. De manier waarop het werkt is niet duidelijk, maar yoga verhoogt de afgifte van melatonine, een hormoon dat het slaap- en waakritme reguleert.

9. Verbetert de flexibiliteit en balans

Veel mensen doen aan Yoga om leniger te worden en voor meer balans. Onderzoek heeft uitgewezen dat het je prestaties kan verbeteren door specifieke poses die een beroep doen op je flexibiliteit en balans. Een recente studie keek naar de impact van tien weken Yoga op 26 mannelijke atleten. Het beoefenen van Yoga zorgde voor meer flexibiliteit en balans.

10. Kan de ademhaling helpen verbeteren

Pranayama, ofwel yogisch ademhalen, is een oefening in yoga gericht op het controleren van de ademhaling door middel van ademhalingsoefeningen en technieken. De meeste vormen van yoga passen deze oefeningen toe en verschillende onderzoeken hebben ondervonden dat yoga de ademhaling kan verbeteren. Een betere ademhaling kan je uithoudingsvermogen en prestaties verbeteren, en je longen en hart gezond houden.

11. Kan migraine verlichten

Migraine is een ernstige en terugkerende vorm van hoofdpijn waar jaarlijks ongeveer één op de zeven mensen last van heeft. Migraines worden volgens de reguliere geneeskunde behandeld met medicatie om de symptomen te verlichten. Er is echter steeds meer bewijs dat Yoga een goede aanvullende therapie kan zijn om het aantal migraineaanvallen te helpen verminderen. 

12. Bevordert goede eetgewoonten

Mindful eten, ook bekend als intuïtief eten, is een concept dat aandachtig eten stimuleert. Het gaat erom dat je aandacht geeft aan de smaak, geur en structuur van je eten en aan gedachten, en gevoelens of sensaties opmerkt terwijl je eet. Deze oefening kan gezonde eetgewoonten stimuleren die de bloedsuikerspiegel stabiel houden, gewichtsverlies bevorderen en eetstoornissen behandelen. Voor zowel mensen met als zonder een eetstoornis kan het oefenen van mindfulness door middel van yoga gezonde eetgewoonten tot stand helpen komen.

13. Het kan je sterker maken

Behalve dat je er flexibeler van kan worden kan yoga je ook sterker maken. Er zijn zelfs bepaalde poses in yoga die zijn bedoeld om je sterker te maken en spieren op te bouwen. Op basis van divers onderzoek kan worden gesteld dat Yoga een effectieve oefening is voor je uithoudingsvermogen en lichaamskracht, vooral in combinatie met gewone oefeningen. Precies wat Tacoyo doet!

Het volledige artikel vind je hier: Ahealthylife

Vertaald van Healthline

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 oktober 21

 

NAAR BOVEN