deutsch  english    

Tips om met muziek te lopen

Een rondje rennen, gaat stukken makkelijker met muziek in de oren.  Verschillende onderzoeken hebben dan ook uitgewezen dat een stevige beat je net dat tikje sneller of beter laat lopen. Maar zijn al jouw nummers wel de juiste om je doel te bereiken? In de krant HLN.BE legt TomTom hieronder met de hulp van de presentatrice Saartje Vandendriessche uit met welke 3 factoren je rekening moet houden.

1. Tempo
Tijdens het lopen zijn tempo en consistentie enorm belangrijk. Door nummers te kiezen die bij je loopsnelheid passen, zal je vanzelf een goede constante aannemen. De meeste mensen zullen immers uit zichzelf hun beweging synchroniseren met de muziek, waardoor de inspanning minder zwaar wordt en je verder en sneller zal lopen. De kans dat je zonder het te beseffen trager gaat lopen, verkleint met muziek ook enorm.                                                                                   
In het algemeen lopen we het liefst op snelle nummers van 120 tot 145 slagen per minuut, ook wel beats per minute (bpm). Psychologen bevestigen dit, want wanneer ons gevraagd wordt om met onze vingers te tikken of een eindje te wandelen, vervallen we vaak onbewust in een tempo van 120 bpm.

Saartje loopt het liefst met muziek: "Zeker op de momenten dat ik een extra duwtje in de rug nodig heb! Dan probeer ik me te focussen op mijn muziek en gaat het meestal terug een stuk beter". Op de website Songbpm.com kan je heel gemakkelijk het tempo van verschillende liedjes opzoeken.

2. Ritme
Zorg er ook altijd voor dat je in je eigen ritme loopt. Zodra je in een bepaalde maat loopt, gaat het gewoonweg beter. Om de juiste ritmiek te pakken te krijgen, helpt het selecteren van de juiste muziek.

Als je gaat lopen wordt je ritme bepaald door de duur in minuten die je nodig hebt om 1 kilometer af te leggen. Als je van nature een tragere loper bent, is de kans groot dat je ook minder stappen per minuut zet, waardoor iets langzamere liedjes beter werken voor jou dan uptempo liedjes.

Op de website Jog.fm kan je liedjes vinden die passen bij je ideale loopritme. Je geeft gewoon je tijd in en de tool doet de rest!  Wanneer je bijvoorbeeld loopt in een ritme van 5:30 per kilometer, beveelt de site muziek aan die speelt aan een tempo van 161 bpm. Je krijgt er ineens een lijst van nummers met dit tempo bij.

3. Persoonlijke touch
Bij het samenstellen van de ultieme loop playlist is het ook belangrijk dat je nummers kiest die persoonlijk iets voor je betekenen en die je goed doen voelen. Kies liedjes die ervoor zorgen dat je wilt bewegen, zelfs al heb je alleen nog maar de eerste noten gehoord!

Volgens wetenschappers doet muziek het uithoudingsvermogen toenemen door mensen sterk geëmotioneerd te houden. Naar muziek luisteren is vaak een hele leuke ervaring en bepaalde liedjes beïnvloeden je mentaliteit en hoe je emoties controleert in dagdagelijkse situaties. Als iemand zich sterk identificeert met de zanger(es) zijn of haar emoties en perspectieven, zal het liedje des temeer motiveren. Ook Saartje beaamt dit: "Wanneer mijn TomTom The XX's 'Intro' begint te spelen, voel ik me alsof ik alles aankan!"

Dit zijn de favoriete loopnummers van Saartje:
- Feed your head - Paul Kalkbrenner
- Elara van Parra for cuva
- Pantera van Tenishia
- Follow The sun van Xavier Rudd
- Deep fear van Sidekick

Tacoyo gebruikt ook muziek ter ondersteuning van haar training. Heerlijke popmuziek tijdens de inspanning en klassieke muziek en rustige muziek tijdens de ontspanning. Geniet mee van de training én een muzikaal feestje! Kijk hier voor een training bij jou in de buurt. Veel (luister)plezier!

 

Music Is Life

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2017 augustus 13

 

Music Is Life
NAAR BOVEN