deutsch  english    

10 tips voor slow living

Vertragen is een goed tegenwicht voor haast en stress. Door slow en bewust te leven, onstaat meer aandacht voor alles om je heen. Je kunt je lekkerder voelen en meer ontspannen. Zo doe je het.

1) minimaliseer

Een takenlijst die ontzettend lang is krijg je nooit af. Kijk een kritisch. Wat kan er af? Zo hou je een lijstje over wat wél haarbaar is.
Kijk ook eens rond in je huis. Heb je al die spullen echt nodig? Gooi of geef weg wat je niet meer nodig hebt en je zult merken dat het ook in je hoofd 'opruimt'...

 

2) dim je badkamerlicht

Snel even douchen zorgt niet voor een ontspannen gevoel. Als je je badkamer licht dimt of kaarsen aanzet, kom je écht tot rust tijdens het douchen en ben je een stuk ontspannender.

 

3) maak je eten zelf

Door zelf met je eten bezig te zijn, onthaast je ook. Dus niet snel iets uit de vriezer opwarmen, maar lekker zelf koken. Neem je tijd, kies een makkelijk recept. Lekker en gezond eten hoeft niet ingewikkeld te zijn.

 

4) verander je routine in een ritueel

Het lijkt op elkaar, maar het verschil is dat je een ritueel veel bewuster doet. Probeer te genieten van de dingen die je normaal gesproken op de automatische piloot zou doen. Tandenpoetsen, ontbijt maken, de vaatwasser uitruimen. 

 

5) hou een dagboek bij

Doe het op jouw manier en wat bij je past. Sommige mensen schrijven elke dag 3 dingen op waar ze dankbaar voor zijn, andere mensen schrijven frustraties van zich af of juist hun successen. Als je het opschrijft, kunnen je hersenen het beter loslaten en krijg je gelijk meer rust in je hoofd. 

 

6) (her)ontdek een hobby

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een hobby minder stress ervaren. Zoek een leuke nieuwe hobby of ga je oude in ere herstellen. 

 

7) zet je telefoonmeldingen uit

Elke bliebje leidt jou af. Je kunt ze heel makkelijk uitzetten of zet ze alleen in de avond uit. Laat je telefoon beneden liggen als je gaat slapen en wordt wakker met een wekker. Dat geeft veel meer rust......

 

8) maak het stil

Het is natuurlijk nooit écht stil in Nederland. Zelfs niet in de natuur. Er zijn altijd geluiden. Dat is prima. Het gaat erom dat je op bepaalde momenten die 'stilte' ook toelaat. Dus eten is eten en niet tegelijkertijd een serie kijken. Geniet van dat wat je doet. Zonder ruis op de lijn.

 

9) let op je ademhaling

Veel mensen ademen te snel, te oppervlakkig en te hoog (richting de borst ipv de buik) Dit levert al snel allerlei gezondheidsklachten op. Probeer je adem eens te tellen. In hoeveel tellen adem jij in? En uit? Ga nu eens je in- en uitademing verlengen met steeds 1 tel. Zo adem je jezelf letterlijk rustiger. Adem naar je buik.

 

10) doe 1 ding tegelijk

Uit onderzoek blijkt dat wij helemaal niet 2 dingen tegelijk kunnen doen. Pas als je je volle aandacht bij 1 taak hebt, rond je die taak ook veel beter en sneller af.

Bron: Santé

slow down

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2021 januari 18

NAAR BOVEN