deutsch  english    

8 tips voor gezonde gewrichten

Gezonde mensen beschouwen goed werkende gewrichten meestal als vanzelfsprekend, maar door ziekte of ouderdom kunnen ze worden aangetast. Lief zijn voor je gewrichten is altijd belangrijk, maar dat geldt zeker als ze pijnlijk zijn.

Dit zijn staan de tips om na te volgen en rekening mee te houden. Lief zijn voor je gewrichten en je kunt soepel blijven bewegen.

1) sporten op een lage intensiteit zoals wandelen, fietsen en zwemmen 'smeren' als het ware je gewrichten.

2) bescherm je gewrichten door beschermers te dragen als de sport daar om vraagt. Bv. elleboog- en kniebeschermers bij het skaten.

3) Omega 3 vetzuren uit vette vis verminderen ontstekingen in je gewrichten. Vette vis zijn zalm, haring en macreel.

4) blijf bewegen en neem af en toe een pauze. Zelfs bij pijnlijke gewrichten is bewegen beter dan stilzitten.

5) als je te zwaar bent, komt er meer druk op je gewrichten. Probeer met een gezonde leefstijl op gewicht te blijven.

6) een goede houding zorgt voor een betere bescherming van je gewrichten. Dus zit en sta goed rechtop en span je rompspieren goed aan. Doe buik- en rugspieroefeningen om je romp te versterken.

7) regelmatig ontspannen, een sauna of lekkere massage zijn een weldaad voor je gewrichten.

8) bij pijnlijke gewrichten helpt koelen heel goed. IJs is een natuurlijke pijnbestrijder.

Wil je je gewrichten gezond houden en soepel blijven bewegen? TACOYO heeft aandacht voor de gewrichten middels spierversterkende, veer en spring oefeningen en helpt je bij het gezond houden ervan. Voorkomen is beter dan genezen! Soepel bewegen voor jong en ouder met TACOYO. Heb je ook zin om een keer mee te doen? Kijk hier voor een club bij jou in de buurt voor een gratis proefles.

 

 

handen

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2021 september 06

NAAR BOVEN