deutsch  english    

Het belang van rekken en strekken

Heel veel trainingen beginnen en eindigen ermee; rekken en strekken. Is dat nou wel nodig? Heeft dat wel effect? Voorkom je hier blessures mee of is het je tijd verdoen? Wij zochten het voor je uit en hebben tips voor je.

Er zijn vele meningen over stretchen. Onderzoek heeft aangetoond dat het je sport prestaties niet bevordert als je van tevoren je spieren stretcht. Maar het heeft wel degelijk een positief effect op je gezondheid. Er zijn sporten die bijna volledig bestaan uit rekken en strekken. Denk aan Yoga en Pilates. Deze trainingen zijn wetenschappelijk bewezen goed voor je gezondheid. Wat je doet met stretchen is je spieren verlengen waardoor ze soepeler worden en we onze gewrichten beter kunnen bewegen. Hierdoor heb je minder kans op blessures en herstel je na de training ook sneller. Je hebt minder stijve spieren en je bent soepeler.

Dit zijn de belangrijkste gezondheidseffecten van stretchen:

- het zorgt voor een groter bereik van beweeglijkheid in de gewrichten
hierdoor heb je een betere balans en minder last van blessures

- het verbetert de flexibiliteit van de spieren
als je ouder wordt, worden je spieren ook strakker en stijver. Stretchen voorkomt dit waardoor je soepeler en flexibeler blijft

- het verbetert de bloedcirculatie
de spieren krijgen meer voedingsstoffen en blijven zo soepeler

- het helpt stress te verminderen
spieren verkrampen bij stress. Door je spieren lang en soepel te houden, kun je stress verminderen. Daarom is Yoga ook zo goed tegen stress. Deze les bestaat uit rek en strekoefeningen.

- het zorgt voor een betere lichaamshouding
Door de langere spieren sta je beter rechtop en voel je je ook beter in je vel zitten

- het helpt ons beter te slapen en fris op te staan
verschillende studies tonen aan dat lichte stretchoefeningen in de ochtend zorgen voor een fris en fit begin van de dag en in de avond voor een betere nachtrust.

Bron: optimale gezondheid

Nu hoef je niet elke dag uitgebreid te rekken en strekken, we hebben een aantal tips voor je om op een simpele manier stretchen te verweven in je dag routine:

zit je veel achter je computer?

- rek regelmatig je armen even omhoog. Pak beide handen samen en maak je lang.
- rek je armen samen naar voren waarbij je je borstbeen naar achter duwt en je kin wat naar je borst beweegt
- ga op het puntje van je stoel zitten en maak je rug bol en hol; duw je borstbeen naar voren en naar achteren

heb je staand werk?

- ga op een tafel hangen met je bovenlijf en hou de benen recht. Voel de rek aan de achterkant van je benen, billen en rug
- maak je helemaal lang met je armen boven je hoofd en ga op je tenen staan
- ga rechtop staan en rol langzaam af omlaag. Laat je armen, je hoofd en je schouders los hangen. Voel de rek aan de achterkant van je benen en de ontspanning in je hoofd, rug en nek.

zitten je rug en schouders vast?

- draai regelmatig je schouders rond voorover en achterover
- zwaai regelmatig je armen los. Langs je lijf voor en achter. Om en om of samen
- leg je handen gekruist op je schouders en je ellebogen naar voren. Dus nu je ellebogen zo ver mogelijk naar voren en je rug zo ver mogelijk naar achteren.
- ga rechtop staan of zitten en leun opzij naar rechts en links. Ontspan je hoofd en je armen.

Succes!

 

stretchen

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2020 oktober 31

NAAR BOVEN