deutsch  english    

Mindful wandelen

Ons lichaam is niet gemaakt om stil te zitten. Het is fijn dat we elke dag even naar buiten kunnen. En nu kun je natuurlijk gewoon wandelen. En tijdens het wandelen je boodschappenlijstje doornemen of in je hoofd alweer bezig zijn met alles wat je nog moet doen als je weer thuis bent. Maar waarom maak je er geen mindful wandeling van?

Mindful wandelen lijkt heel ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel. We hebben vijf tips en oefeningen om tijdens je wandeling je hoofd pas écht leeg te maken, om je stressniveau te verlagen en heel ontspannen weer terug te komen van je wandeling. Je gaat er ook nog beter van slapen.

Bij elke stap geldt: als je merkt dat je aandacht weg gaat van de oefening doordat er teveel gedachtes komen, kijk dan even naar die gedachte en laat het daarna weer los. Focus je gewoon weer op de oefening.wandelen, 5 gerichte oefeningen voor meer ontspanning en minder stress

 

Stap 1: Richt je aandacht op je ademhaling

Hoe adem jij? Rustig of snel? Oppervlakkig of diep? En waar gaat je adem naar toe? Naar je buik of borst? Of allebei? Zonder ook maar iets aan je adem te moeten of willen veranderen, adem je gewoon in en uit. Steeds maar weer. Observeer je adem. Zonder oordeel. Het is helemaal goed zoals je nu ademt. Merk je dat er een ritme komt samen met je voetstappen? Hoe voelt dat?

 

Stap 2: Richt je aandacht op het voelen van je lichaam

 Verleg nu je aandacht van je ademhaling naar je fysieke lijf. Hoe voelt je lijf? Voel je je voeten op de grond? Hoe voelen je benen? Je billen? Je rug? Ga zo je hele lijf langs als een soort scanner. Hoe hou je je armen? Zwaaien ze mee of hou je ze stil? Hoe hou je je hoofd? Ook nu weer doe je de oefening zonder ook maar iets te veranderen, je observeert wat er is zonder oordeel.

 

Stap 3:  Richt je aandacht op wat je ziet

Stap over van kijken naar zien. Focus je  op 1 object wat je ziet, bv een boom. Hoe ziet die boom eruit? Welke vorm? Hoe groot? Welke kleuren? Welke vorm? Probeer alle details van de boom te zien. Alsof je een kind bent wat de wereld voor het eerst ontdekt.

 

Stap 4: Richt je aandacht op wat je hoort

Welke geluiden hoor je allemaal? Geluiden veraf of dichtbij? Hard of zacht? Luister intensief en oordeel-loos. Zonder er een sticker op te plakken (dat is een auto) Merk op dat er veel meer geluiden zijn als je goed luistert.

 

Stap 5: Richt je aandacht op wat je ruikt

Verleg je focus naar het ruiken. Wat neem je waar? Je hoeft er niet iets van te vinden. Neem het waar, en laat het.

 

Stap 6: Richt je aandacht op wat je proeft

De bonus-oefening. Als je onderweg iets eet of je maakt een lunchwandeling, doe dat dan mindful. Is je lunch warm of koud, vast of vloeibaar, zoet of zout, korrelig of smeuïg, dof of glanzend? Wat ervaar je als je begint te kauwen? Wat proef je nu eigenlijk?

 

Bron: de Wandelvrouw

 

Tijdens de TACOYO les passen we ook mindfullnes toe tijdens de onspanningsmomenten waardoor je de les weer fit en ontspannen verlaat. Heb je zin om ook een keer mee te doen? Kijk dan hier voor een les bij jou in de buurt en doe mee! Veel lessen worden nu online of buiten gegeven.

 

mindful wandelen

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2021 juni 06

NAAR BOVEN