deutsch  english    

Moe door de wintertijd? Tips voor meer energie

De wintertijd is al een poosje geleden ingegaan. Bij veel mensen gaat dat zonder problemen. Heb jij er echter nog steeds last van? Lig je ’s avonds voor apegapen op de bank? Ben je extra vermoeid? Grote kans dat dit komt door de wintertijd. Het kan je biologische klok flink in de war schoppen, waardoor je je somberder voelt, minder energie hebt en slechter slaapt. 

Met deze tips ga je vol energie de donkerste en koudste dagen van het jaar in:

1) Ga meer naar buiten
Als je meer buiten bent, krijg je meer licht en Vitamine D binnen waardoor je je vanzelf beter gaat voelen

2) Eet je warm
Zorg dat je voldoende Vitamine B12 en ijzer binnen krijgt. Dat zit in vlees, vis, zuivel, groene bladgroentes, noten, peulvruchten en gedroogd fruit.

3) Geef je brein rust voor het slapen
Dus geen blauw licht in de vorm van televisie, tablet, telefoon. Lees liever een boek, doe wat rustige yoga oefeningen en maak een fijn avond ritueel. Zo maak je sneller melatonine aan, het slaaphormoon wat je slaperig maakt.

4) Sta iedere dag op dezelfde tijd op
Ja, ook in het weekend. Je lichaam houdt van regelmaat.

5) Vind je energievreters en energiegevers
Waar krijg jij energie van? Kun je er voor zorgen dat je hier meer van krijgt? En wat vreet energie? Kun je dit verminderen? Zo zorg je dat je stress buiten de deur houdt en je de dingen doet waar je écht blij van wordt.

Nog meer dingen waar je energie van krijgt:
- niet piekeren. Schrijf het op zodat je brein het los kan laten
- geeft jouw voeding jou energie of juist niet? Pas je voeding desnoods aan.
- ga 5 min bewegen gelijk na het opstaan voor een energie boost. 
- drink voldoende water
- eet minder suiker. Het geeft wel even energie, maar daarna volgt de dip.

Bron: gezond.nu

 

Wintertijd

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2020 november 14

NAAR BOVEN