deutsch  english    

Stress en spanning: leer je adem kennen

Als je beter wil leren omgaan met spanning en stress, is het belangrijk om eerst je adem te leren kennen. Zo kom je erachter wat voor jou spanning is en hoe dat in je lichaam voelt. 

Volg de volgende stappen om je adem te leren kennen:

1) Voelen

Ga zitten op een stoel en ga met je aandacht naar binnen. Je adem is een antenne die reageert bij spanning. Hoe gaat het met je? Wat houdt je bezig?  Als je je lichaam en ademhaling regelmatig observeert, kun je spanningen al vroegtijdig ontdekken. Doe deze oefening elke dag. Als je zit te wachten, op toilet of zomaar in een verloren moment.

 

2) Tellen

Ga zitten op een stoel en zit rustig. Zet een timer op 1 minuut en tel hoeveel keer je ademhaalt. Gemiddeld ademen we tussen de 6 en 12 keer per minuut. Hoe is dat bij jou? 

 

3) Veranderen

De meeste mensen ademen te vaak per minuut. Dan ben je eigenlijk aan het sporten. Je verbruikt energie die niet nodig is. Adem jij te vaak? Dan helpt vaak de volgende oefening: 

Ga zitten en adem rustig in en uit. Verleng nu je uitademing. Als je inademt, zet je altijd wat spanning op je lijf. Als je uitademt, laat je die spanning los. Door simpelweg iets langer uit te ademen, zul je merken dat je rustiger gaat ademen en beter je spanning los kunt laten.

Wil je beter leren omgaan met stress en spanning? TACOYO helpt jou! Spanning en stress worden steeds kort opgebouwd tijdens inspanning om daarna weer los te laten tijdens de ontspanning. Spelenderwijs wordt je beter in het omgaan met stress en spanning. Voel je welkom voor een gratis proefles.

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2022 mei 29

NAAR BOVEN