deutsch  english    

Stress verminderen

Stress is voor even is ok. Te lang, te vaak, te veel: NEE! Stress verminderen is in principe niet zo moeilijk als je de tijd neemt om goed voor jezelf te zorgen. We hebben tips voor je om je stress niveau omlaag te brengen.

1. goed ademen

Veel mensen ademen 'te hoog' en te vaak. Te hoog wil zeggen dat je de adem naar je borst laat gaan. Hoe lager je ademt, dus richting je buik, hoe meer ontspannen je je zult voelen. Langzamer ademen helpt ook. Een simpele oefening: Adem 4 tellen in en 4 tellen weer uit. Hou dit 3 minuten vol en je zult merken dat je stress niveau gelijk omlaag gaat.

2. eet gezond

Alles wat jij in je lijf stopt heeft zijn weerslag op je gezondheid. Wat dat betreft zijn we net een auto, die loopt ook niet op slechte of de verkeerde brandstof. Eet gevarieerd en alles met mate. Zorg dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt en je voelt je al een stuk fitter en dus ook minder gestresst.

3. plan eens niks in

Niksen is ontzettend goed voor je. Wist je dat wij evenveel prikkels in een dag krijgen dan de oermens in zijn hele leven? En als je dan weet dat wij genetisch gezien nog steeds hetzelfde in elkaar steken, is het niet verwonderlijk dat onze hersenen af en toe even 'uit' moeten staan. Dus ga lekker dagdromen, doe een middagdutje of maak een fijne wandeling in de natuur.

4. laat je masseren

Als je veel stress ervaart, gaan je spieren vast zitten. Met name in je schouders en rug. Een goede massage kan dat los maken en voorkomt dat je zo vast zit, dat je er klachten van krijgt. En een goede massage is erg ontspannen en fijn.

5. beweeg meer

Het lijkt tegenstrijdig om meer te gaan bewegen als je gestresst bent, maar door te bewegen komen allerlei hormonen vrij waar je gelukkig van wordt. En je wordt er fitter van, waardoor je je ook beter voelt. Zoek iets wat bij je past en ga sporten met iemand anders. Zo is het nog gezellig ook.

Tacoyo is een minivakantie en daarmee even tijd voor jezelf. Tijdens de les genietend van de muziek bewegen én ontspannen. Bewustworden van opgebouwde spanning en weer loslaten door micropauzes te nemen. Vooral ook het laatste kwartier van de training is werkelijk genieten. Na heerlijk gesport te hebben meteen aansluitend je rust nemen. Stress en spanning verdwijnen als sneeuw voor de zon. Vooral met de "R" in de maand ook wezenlijk en stimulerend voor het immuunsysteem. Je gezondheid en vitaliteit varen er wel bij!

Nog meer tips om stress te verminderen? Klik hier.

Om Tacoyo aan den lijve te ervaren kun je hier op zoek naar een locatie waar je geheel vrijblijvend een proefles kunt komen volgen.

 

Stress verminderen

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2020 september 24

NAAR BOVEN