deutsch  english    

Tacoyo op het (thuis)werk: Ademhaling

Ademhalen. Het is het eerste wat we doen als we op deze aarde komen en het laatste wat we doen als we haar weer verlaten. Zo simpel, zo natuurlijk en tegelijkertijd ook zo ingewikkeld. Want met goed ademhalen kun je een hoop klachten voorkomen. Wist jij bv dat...

Cijfers: Ministerie van Volksgezondheid, Centraal Bureau voor de Statistiek.

Ademhalingsoefeningen kunnen enorm helpen bij het omgaan met aandoeningen, of bij het helpen voorkomen ervan. Wist je dat bewust ademhalen niet alleen helpt om maximaal te presteren, maar dat het ook je bloeddruk kan verlagen, gevoelens van kalmte en ontspanning geeft en stress uit je systeem haalt? Onderzoek na onderzoek toont aan dat je adem kan helpen een gezond lichaam en geest te houden.

Met alles wat er van ons wordt verwacht is het misschien niet altijd eenvoudig om eraan te denken om bewust te ademen. Daarom maken we het makkelijk voor je: we geven je drie ademhalingsoefeningen om uit te kiezen, en met 10 minuten van je tijd kun je al veel goeds doen

Ademhalingsoefening: Sama Vritti

Je kunt de oefening overal en altijd uitvoeren. Sama Vritti is een simpele oefening die het lichaam direct goed doet. Start om 4 seconden in te ademen en adem vervolgens voor een seconde of 4 weer uit. Doe deze oefening door in en uit te ademen via de neus. Doe je de oefening al iets langer? Dan kun je de 4 seconde gemakkelijk uitbouwen naar een langere duur.

 

Ademhalingsoefening: Buik ademhalingstechniek

De buik ademhalingstechniek is een ademhalingsoefening die het best werkt voor je in een stressvolle situatie terecht gaat komen. Zit je bijna altijd in een stressvolle situatie? Dan zal het moeilijker zijn om de buik ademhalingstechniek goed uit te voeren.

Doe je ene hand op je borst en de andere hand op je navel. Haal diep adem door de neus en zorg ervoor dat je diep genoeg gaat ademhalen zodat je de longen voelt rekken. Het doel is: 6 tot 10 keer diep ademhalen per minuut voor een periode van 10 minuten. Je kunt op deze manier de hele dag meer ontspannen zijn en een lagere bloeddruk hebben. Doe dit elke dag en houd het minstens een aantal weken vol. De resultaten zijn verbluffend.

 

Ademhalingsoefening: Diepere ontspanning

Deze ademhalingsoefening wordt gecombineerd met het aanspannen van verschillende spieren. Voer de oefening thuis uit, op het werk of wanneer je in de file staat. Als de oefening even niet lekker voelt, kun je gerust even stoppen. Het gaat erom dat je jezelf prettig voelt bij de uitvoer van deze oefening.

Om de spanning te verliezen in je lichaam, is het de bedoeling om je ogen dicht te doen (als dat mogelijk is) en vervolgens al je spiergroepen kort aan te spannen om ze vervolgens weer te ontspannen. Start met de voeten, ga door naar de kuiten, knieën, buik, borsten, armen, handen, nek en eindig bij de spieren die in je hoofd zitten. Wanneer je dit aan het doen bent zorg je dat je rustig en diep ademhaalt. Wanneer je die spieren aanspant adem je door de neus in. Adem uit door de neus wanneer je de spieren ontspant.

 

De onderdelen die Tacoyo uniek maken zijn bijna altijd, overal van toepassing, op iedereen. Tijdens je thuiswerk. Maar ook op het werk. Tacoyo trainingen zijn ook geschikt op het werk!


Vind jij ook dat jij en jouw collega´s toe zijn aan ontspanning? Tacoyo maakt dat mogelijk. Voor meer informatie of eventueel een afspraak kun je mailen naar info@tacoyo.nl  

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2020 augustus 24

NAAR BOVEN