deutsch  english    

Tacoyo op het werk: Omgaan met stress

Niemand is verstoken van stress. Stress is ook van belang voor mensen om te kunnen presteren. Maar te veel, te lang en te intensief laat de balans doorslaan naar de verkeerde kant. Dan dreigt overspannenheid en uiteindelijk misschien zelfs een burn-out. Ontstressen is niets anders dan de dagelijkse dosis stress in doses te verdelen en tussendoor de stress van je af laten glijden. Bijvoorbeeld door ontspanning (zie bericht van gisteren).

In deze serie van vijf artikelen zoomen we vandaag in op hoe je om kunt leren gaan met stress op het werk (en thuis).

We hebben vier tips voor je om stress te bestrijden op het werk

Omgaan met stress doe je regelmatig. In je thuissituatie, op je werk, op straat, in contact met familie en vrienden enzovoort. Wanneer stress voor een langere tijd aan houd put stress je uit, demotiveerd het regelmatig en zorgt onderanderen voor: onrust gevoelens, concentratieproblemen, huilbuien, woede-uitbarstingen, negatief zelfbeeld, slaapproblemen, huiduitslag en/of hoofdpijn. Maar je stress onder controle krijgen is niet altijd gemakkelijk. Hieronder 4 tips om stress aan te pakken.

 

Tip 1: Weet wat stress veroorzaakt

 Wil jij omgaan met stress? Om te beginnen probeer er achter te komen wat bij jou eigenlijk leidt tot stress. Welke personen, situaties, taken, opdrachten en onzekerheden zorgen ervoor dat jij stresst weet je dat? Nu kan je hier wat aan gaan doen. Bijvoorbeeld door je er geestelijk op voor te bereiden en tegen jezelf te zeggen dat de situatie maar tijdelijk is. Je kan ook thuis oefenen met hoe je nou het beste met stresssituaties kan omgaan. Beeld je eens even in hoe je het nou gaat aanpakken en met succes gaat volbrengen.

 

Tip 2: Leer positief te denken

 Probeer je leven van de zonnige kant te bekijken, geef een positieve vibe en het zal jou helpen vooruit te komen. Je zult zien dat je beter om kan gaan met stress. Sta elke dag opgewekt en wees blij met alles dat je al hebt: gezondheid, familie en veiligheid. Denk niet alleen aan dingen die je niet hebt en aan wat je nou verplicht moet doen. RELAX! Geloof in jezelf. Zeg dat je een kanjer bent en pak het stap voor stap aan.

 

Tip 3: Vermijd chaos als je wilt omgaan met stress

Wanneer je geen overzicht hebt over je huis of werkplek die er rommelig en chaotisch uitzien schiet je eigenlijk al snel in de stress. want, waar ligt je portemonnee? Waar liggen  je sleutels? Welke klusjes moet je als eerst doen? Stel prioriteiten en wees realistisch. Maak dagelijks een to-do- lijstje. Stel vervelende klusjes en moeilijke taken niet uit! Uitstellen leidt namelijk sneller tot chaos en stress! Sla geen koffie of lunchpauzes over. Neem afstand en gun je brein en lichaam een rustmoment.

 

Tip 4: Accepteer en laat los

Accepteer dingen zoals ze zijn en probeer niet meer uit jezelf te halen dan wat nodig is. Het levert frustraties en onnodige stress op. Wat gebeurt is, is gebeurt. Laat het los en leer daar mee omgaan. Niet denken: wat als? Dan en maar. Dat lost niets op. Laat het verleden los en focus je op het hier en nu. Denk in oplossingen en niet in problemen. Neem beslissingen op basis van wat je nu weet. Je zult je veel rustiger en ontspannen voelen dan wanneer je maar blijft piekeren.

 

De onderdelen die Tacoyo uniek maken zijn bijna altijd, overal van toepassing, op iedereen. Ook tijdens je thuiswerk. En Tacoyo trainingen zijn ook geschikt op het werk!

 

Wil je weten hoe?

Wil je dat op je werk introduceren?

Zijn je collega’s ook toe aan ontspanning?

Stuur een mail voor meer informatie of een afspraak (info@tacoyo.nl).

 

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2020 augustus 26

NAAR BOVEN