deutsch  english    

Thuiswerken-blijf in beweging

We zijn enigszins overvallen door de snelheid van allerlei beslissingen van de overheid en waardoor een groot deel van de Nederlandse bevolking plots thuis zit te werken. Enkelen zullen al over een volledig ingerichte werkplek beschikken echter voor een aantal is het toch even improviseren. 

Lichamelijke klachten n.a.v. een verkeerde houding zullen pas op langere termijn optreden. We hopen natuurlijk met z'n allen dat de huidige situatie maar een aantal weken zal duren. Tegelijk is het een uitdaging om alert te blijven op een goede werkhouding.

Hieronder staat een aantal tips en adviezen om je te helpen om thuis met bestaande middelen een verantwoorde werkplek in te richten.

Waar ga ik zitten?

Natuurlijk ga je op een plek zitten waar je je prettig voelt. Om het nog iets prettiger te maken, zorg je ervoor dat je weinig last hebt van spiegeling en contrast.

Spiegeling krijg je als je met de rug naar een raam gaat zitten. Je ziet de reflectie van het raam dan in je scherm en dat is erg vervelend.

Contrast is weer een ander verhaal. Dat gaat over het scherm in contrast met de achtergrond. Als je naar een scherm kijkt met daarachter een raam, dan is dat erg vermoeiend door het verschil in licht. Vooral bij zonnig weer moet je dan erg op je scherm turen. Als je in de tuin gaat zitten is dit probleem nog veel groter.

Als je ’s avonds werkt kan het andersom zijn. Dan is het scherm erg fel vergeleken bij de achtergrond. Dit kun je oplossen door goede verlichting of door het scherm zelf wat minder fel in te stellen. Vergeet de volgende keer bij daglicht dan niet om deze instelling weer aan te passen.

Wat is dan de ideale plek? Haaks op het meest lichte raam met een muur achter je. Je hebt dan geen last van spiegelingen en je kijkt niet tegen het felle licht in. Met gordijnen en luxaflex valt er ook wel wat de reguleren.

Werkblad

Waarschijnlijk heb je geen in hoogte verstelbare werktafel tot jullie beschikking. In principe zijn de meeste tafels wel geschikt om tijdelijk aan te werken.

Ga ook gerust tussendoor even een half uurtje met de laptop op de bank zitten. Als je geen ideale werkplek hebt, dan is afwisselen erg belangrijk!

Stoel

Probeer een bureaustoel te gebruiken. Als je langer achter een beeldscherm werkt is de ondersteuning van de ellebogen erg belangrijk. Heb je geen mogelijkheid om je ellebogen te ondersteunen, bijvoorbeeld, omdat je op een keukenstoel zit, leg dan het toetsenbord iets verder van je af, zodat je onderarmen op de tafel rusten.

Met een bureaustoel aan de keukentafel? Zorg dan dat je hoog genoeg zit voor de ondersteuning van de armen, zet je voeten ergens op zodat je knieën zoveel mogelijk in een hoek van 90 graden staan.

Schermhoogte

Veel nekklachten en klachten over te droge lucht lossen we binnen het St. Antonius Ziekenhuis op met een klap op het beeldscherm. Hoe zit dat?

Veel van ons hebben de neiging om het scherm te hoog te zetten. Je krijgt dan vaak klachten vlak onder de nek, een heel vervelend en zeurend gevoel. Dit komt doordat je iets te veel omhoog moet met je kin (diegenen die door het leesgedeelte van hun bril op het scherm kijken, hebben daar ook last van).

Stel de bovenste rand van het beeldscherm in op ooghoogte en de meeste nekklachten verdwijnen binnen een week of wat als sneeuw voor de zon.

En wat heeft droge lucht dan met een scherm te maken? Als je scherm te hoog staat, knipper je minder vaak. Ogen drogen iets uit en het voelt alsof de lucht te droog is, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Een te laag scherm is ook niet goed. Daar krijg je ook nekpijn van. Dit overkomt veel mensen met een laptop en lange werkdagen.

Laptop

Laptops zijn mooie apparaten, maar vooral bedoeld voor mobiel gebruik en dus niet om de hele dag achter te zitten. De meeste mensen krijgen last van hun nek, omdat het scherm veel te laag is.

Met een kleine aanpassing kun je van een laptop een prima werkplek maken. Met een los toetsenbord en losse muis kom je een heel eind. Je gebruikt je laptop dan alleen als beeldscherm en niet om op te typen. Stapeltje boeken eronder en het is alweer een stuk beter dan dat het was. Zorg dat de bovenste rand van het scherm van je laptop op ooghoogte is.

Pauzes en bewegen

Probeer sowieso het zitten elk uur af te wisselen met staan en lopen. Als je moet bellen, sta op en loop rond als dat kan. Kijk hier voor een workout met fun!

Gewone werkdagen

Thuiswerken draait natuurlijk om meer dan alleen de werkhouding. Behandel dagen als ‘gewone werkdagen’. Dus: douchen, aankleden ontbijten, grenzen aangeven aan eventuele familieleden, zoveel mogelijk de werkdag volgen. Dat laatste houdt in dat je ook tijd neemt voor pauzes en liefst ook echt een tijdstip aanmerkt als einde van de werkdag.

Kijk voor meer tips: Thuiswerken in tijden van Corona

 

Thuiswerken

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2020 april 01

NAAR BOVEN