deutsch  english    

tips om beter te slapen

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk Als ik vroeger ziek was of niet fit zei mijn vader altijd: “slaap is de beste medicijn”. En dat is ook zo. Maar we hebben het allemaal zo druk tegenwoordig, dat we bijna geen tijd hebben om genoeg slaap te halen. Deze keer hebben we tips en oefeningen om goed te slapen.

 

Maak er een ritueel van
Wat bij de kinderen werkte; wassen, tanden poetsen, verhaaltje, knuffeltje, werkt voor ons natuurlijk ook. Bouw een vast ritueel in. Iets wat jij fijn vindt en je aan kunt houden.

 

Houd je slaapkamer koel
Zorg dat je slaapkamer opgeruimd is, schoon, frisse lucht krijgt en hou je kamer koel. Dat slaapt echt een stuk beter.

 

Een warme douche voor het slapen gaan bevordert ook de slaap

 

Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed
Je lijf heeft structuur nodig. Dat avond ritueel is heel fijn. En probeer in het weekend ongeveer dezelfde tijd naar bed te gaan. Je lijf valt dan echt veel makkelijker in slaap.

 

Vermijd dutjes overdag
Het lijkt zo logisch en verleidelijk; even je slaap inhalen door een dutje te doen na een avondje laat naar bed. Of even ‘voorslapen’ voor dat feestje. Onderzoek heeft aangetoond dat het niet werkt. Het werkt juist averechts. Heb je een feestje gehad en was het laat? Ga de volgende dag iets eerder naar bed, maar niet te veel. Hou die regelmaat aan.

 

30 min voor je gaat slapen geen schermtijd meer
Het licht van een tv, mobiel, laptop en ipad geeft blauw licht. En dit blauwe licht zorgt ervoor dat jouw lijf geen melatonine aan gaat maken. En melatonine maakt je slaperig. Spreek dus met jezelf af dat je op tijd je ogen vrij stelt van dat blauwe licht. Stel een wekker in op je telefoon dat ie uit moet. Dat is ook een ritueel. Koop weer een ouderwetse wekker en laat je telefoon beneden. Dan kom je ook niet in de verleiding om nog snel even op je telefoon te kijken…..het geeft zoveel rust. Echt.

 

Hoe donker zijn jouw gordijnen?
Onderzoek toont aan dat jouw lijf minder melatonine aanmaakt als het nog behoorlijk licht is in je slaapkamer. Zorg voor een donkere kamer.

 

Luister naar rustgevende muziek
Je hebt fantastische apps met kabbelende beekjes die automatisch na 10 min uitgaan, waardoor jij in slaap kunt vallen. Wel afspreken met jezelf dat je dan daarna niet stiekem nog even je appjes gaat lezen he?

 

Lees nog even wat in een boek wat nou ook weer niet zó spannend is dat het je de hele nacht wakker houdt….gewoon een lekker kabbelend boekje…

 

Doe nog wat ontspanningsoefeningen
Als onderdeel van je avond ritueel kun je wat ontspanningsoefeningen doen. Doe wat jij fijn vindt; je uitrekken, diep in en uitademen of doe deze oefening. Als afsluiting van de Tacoyo training wordt altijd een laatste ontspanning gedaan. Wil je deze ook eens ervaren? Je kunt hem hier gratis downloaden. Ontspan.....

 

Wil je meer weten over Tacoyo?
Let's Work Be Proud is de tak van Tacoyo Nederland voor alle organisaties in Nederland. Wil je de principes van TACOYO ervaren op het werk? Wil je onze andere vitaliteitsprogramma’s ontdekken? Ook online seminars zijn mogelijk.

 

 

slapen

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2020 april 30

NAAR BOVEN