deutsch  english    

Tips tegen spierpijn

Sommige mensen hebben nooit last van spierpijn en andere mensen heel snel. Voor een deel is het ook gewoon aanleg. Net als met lenig zijn. Het is te trainen, maar het zit ook in je genen. Met spierpijn is dat net zo. Heel vervelend, maar niks aan te doen. 

Met deze tips ben je weer snel van je spierpijn af als je er gevoelig voor bent of als je toch een beetje te fanatiek gesport hebt.

Als je spierpijn hebt, zitten er hele kleine scheurtjes in je spier. Die moeten rustig aan herstellen. Daarom heeft het vooral zin om de doorbloeding te verbeteren op de plek waar je spierpijn hebt. Hierdoor wordt de zuurstofvoorziening bevorderd en gaat ook de afvoer van melkzuur sneller. Melkzuur zorgt voor die pijnlijke zware benen en zere spieren. Dit kun je doen voor een betere doorbloeding:

  1. Verwen je spieren met valkruid. Arnica (valkruid) is één van de bekendste natuurlijke middelen bij kneuzingen, verstuikingen en spierpijn. Volgens onderzoek heeft het een ontspannende werking op spieren omdat het op de pijnlijke plek afvalstoffen sneller laat afvoeren en het herstel van spierweefsel versnelt. Dit middel is verwerkt in crèmes, oliën en gels.
  2. Kruip onder de wol. Slapen helpt tegen spierpijn die een dag na de inspanning optreedt. Er zijn kleine scheurtjes ontstaan in de spieren die alleen met rust herstellen.
  3. Beweeg rustig. Geef je spieren de tijd om te herstellen. Dat betekent niet dat je languit op de bank moet gaan liggen. Juist niet! Blijf rustig bewegen; dat bevordert de doorbloeding, waardoor spierpijn kan verdwijnen.
  4. Gebruik een hulpmiddel: de foamroller. Rol met je pijnlijke spieren over een foamroller. Hierdoor oefen je druk uit en stimuleert je de doorbloeding van je spieren. Het fijne van een foamroller is dat je heel specifiek de lichaamsdelen kunt ‘masseren’ die pijn doen. Let op als je last hebt van spataderen; dan kun je de foamroller beter niet over je benen rollen waar je spataderen hebt.
  5. Herhaal de oefening die pijn deed. Klinkt gek, maar uit onderzoek blijkt dat dit kan helpen. Doe de volgende dag de activiteit opnieuw, maar dan een paar tandjes lager.
  6. Gebruik andere spieren. Heb je bijvoorbeeld pijn in je onderbeen, ga dan een stukje zwemmen. En heb je pijn in je schouder, ga dan een stukje hardlopen. Zo blijf je wel in beweging, maar belast je niet de pijnlijke spier opnieuw.
  7. Drink veel water en eet gelijk na je workout een bak kwark met fruit. De eiwitten in de kwark helpen je spieren sneller herstellen.

Succes en veel sportplezier!

Na de TACOYO training kan het altijd voorkomen dat je een keer spierpijn hebt. Als je een nieuwe oefening doet, of als je net even te fanatiek meedoet. Doordat je na inspannen steeds weer mag ontspannen, is de kans op spierpijn en blessures minimaal. Je lichaam mag steeds weer de spanning loslaten en herstelt daardoor snel. Zin om ook eens mee te doen? Veel trainingen worden nu online gegeven. Kijk hier voor een trainer die bij je past en doe vanuit je huiskamer gezellig mee!

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2021 april 19

NAAR BOVEN