deutsch  english    

Voeding geeft energie

Eten geeft energie. Je voeding zorgt er namelijk voor dat je kacheltje de hele dag door brandt. Jij kunt doen wat je wilt. Werken, het huishouden, spelen met je kinderen, sporten...

Als je gezond en gevarieerd eet en regelmatig beweegt voorkom je moeheid en snaaigedrag en hou je bovendien je afweer op peil. Als je deze 6 eetgewoonten toepast, helpt dat om de hele dag energie te hebben:

 

gewoonte 1; eet bewust

Bewust eten betekent je maaltijden met liefde klaarmaken. Dus niet snel koken en tegelijkertijd wat anders doen en tijdens het eten je mail checken of voor de tv met je bord op schoot. Ga rustig zitten en neem de tijd om te eten. Eet rustig, kauw rustig en geniet van je eten. Als je langzamer eet, krijgt je lichaam meer voedingsstoffen binnen die jou energie geven.

 

gewoonte 2; kies voor vers, gevarieerd en gezond

Met de juiste voeding heb je de hele dag energie. Eet onder andere dagelijks verse groenten en fruit boordevol vitamines en mineralen. Zet langzame koolhydraten als volkorenbrood en zilvervliesrijst op je menu. Die geven je een verzadigd gevoel. Drink veel water en neem mager vlees, vis of vleesvervangers voor je eiwitbehoefte. Krijg je al deze voedingsmiddelen in de juiste hoeveelheid binnen? Je zult merken dat je je veel energieker en vitaler voelt. Wissel daarnaast regelmatig af wat je eet. Dus ontbijt niet elke dag hetzelfde, maar varieer. Zo zorg je voor afwisseling in voedingsstoffen en blijf je fit, heb je energie en voel je je vitaal.

 

Gewoonte 3: Eet minder, maar wel vaker

Eet je 3 keer per dag een maaltijd? Ontbijt, lunch en avondeten? En heb je bijvoorbeeld enkele uren na je ontbijt, lunch en avondeten weer trek? Of voel je je futloos? Dat is niet raar. Wat je hebt gegeten, heeft je kacheltje al verbrand. Bovendien is de kans groot dat je trek hebt in voeding die je direct oppept. Zoals koek, chocola en een kop koffie. Die producten geven je namelijk á la minute pit. Echter, die energiepiek is van korte duur. Daarna voel je je gauw uitgeblust. Wil je de gehele dag een energiek en fit gevoel? Kies  dan voor kleinere porties gezonde voeding verspreid over de dag. Minder maar vaker eten, geeft energie om de hele dag lekker actief te zijn.

 

Gewoonte 4: Eten geeft energie, maar water ook!

Niet alleen eten geeft energie. Je lichaam heeft daarnaast ook vocht nodig. Vooral water is goed voor je lichaam. Het is immers betrokken bij allerlei processen in je lichaam. Zo is het enerzijds verantwoordelijk voor de afvoer van afvalstoffen en een optimale werking van je spijsvertering. Anderzijds zorgt een juiste vochtbalans ervoor dat je minder snel moe bent. Want, vochtgebrek werkt vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieverlies in de hand.

Wil je je vitaal voelen en in balans? Drink dan bij voorkeur zo'n 1,5 tot 2 liter water per dag verspreid over de dag. Je zult merken dat je je de hele dag lekkerder voelt.

 

Gewoonte 5: Wees zuinig met suikerrijke voeding

Voeding rijk aan suikers levert snel de nodige energie. Denk aan: koek, frisdrank, snoep en dergelijke. Vaak voel je je na het eten ervan direct energieker. Reden? Je bloedsuikerspiegel stijgt direct en geeft je nieuwe pep. Nadeel is echter dat je lichaam vervolgens probeert je bloedsuikerspiegel zo snel mogelijk weer te normaliseren. Dat vergt veel energie van je lichaam en veroorzaakt dat futloze en vermoeide gevoel. Laat daarom die suikerrijke voedingsmiddelen staan als je plots trek krijgt. Neem bijvoorbeeld liever noten en/of een stuk ruit. Dit geeft energie en is veel gezonder.

 

Gewoonte 6: Neem rust, ontspan en beweeg

Je dagelijkse eten geeft energie, maar dat niet alleen. Ook je leefstijl beïnvloedt je energieniveau en vitaliteit. Combineer daarom gezonde eetgewoonten met regelmatig bewegen, een vast slaapritme en wissel je perioden van spanning af met ontspanning. Maak er een gewoonte van wekelijks te sporten, breng je kinderen op de fiets of te voet naar school en maak een wandeling in je lunchpauze.

Ga 's avonds op een vast tijdstip naar bed en zet je tv, pc en smartphone een uurtje voor het slapengaan uit. Doe eventueel wat ontspanningsoefeningen, zodat je geest tot rust komt. Neem tot slot nu en dan tijd om te relaxen. Realiseer je de juiste balans? Zowel wat eet- als leefstijl betreft? Dan heb je energie om dingen te doen en zit je prima in je vel.

Eten geeft energie, maak daar gebruik van. Probeer de bovenstaande tips eens een aantal weken uit en kijk wat het met je doet!

Je dagelijkse eten geeft energie, maar dat niet alleen. Ook je leefstijl beïnvloedt je energieniveau en vitaliteit. Combineer daarom gezonde eetgewoonten met regelmatig bewegen, een vast slaapritme en wissel je perioden van spanning af met ontspanning.

bron: Psychologie van succes

Tacoyo helpt je daarbij! Inspanning en ontspanning worden voortdurend afgewisseld in een afwisselende en leuke intervaltraining. Na een uur wordt afgesloten met een ontspanningsoefening van 10-15 minuten. Hoe heerlijk is dat? Durf je de uitdaging aan om het te ervaren? Kijk hier voor een club bij jou in de buurt.

Veel plezier en vitaliteit toegewenst!

Voeding geeft energie

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2021 maart 06

NAAR BOVEN