deutsch  english    

Voorkom de vijf grootste hardlopers fouten

Hardlopen is gezond. Je hebt er weinig voor nodig. Je trekt je schoenen aan en hup, naar buiten. Eenmaal aan het lopen is het heerlijk om je hoofd leeg te kunnen maken, je conditie te verbeteren en je lijf uit te dagen om nét een stukje verder of harder te gaan. Hardlopen combineert ook heel goed met de TACOYO training. We zien in onze lessen veel hardlopers. We horen terug dat door de interval training die TACOYO is, hardlopers hun conditie makkelijker kunnen verbeteren.

Maar onder hardlopers komen ook helaas veel blessures voor. Die kun je voorkomen door op de volgende dingen te letten:

- neem voldoende rust. Plan rustdagen in. Op deze dagen kun je gerust wat baantjes trekken of rustig fietsen, maar ga niet hardlopen. Zo gun je je spieren rust en heb je minder last van blessures.

- luister naar je lichaam. Ga niet over je grenzen, ook al is dat record lopen nog zo verleidelijk. Doe op tijd een stapje terug als je pijntjes krijgt. Je lichaam zal je dankbaar zijn en je prestaties verbeteren na verloop van tijd echt wel.

- vervang je hardloopschoenen na 1000-1200 km. Zo blijft de demping goed en heb je minder last van enkel- en knieblessures.

- loop eens een andere route of loop je vaste hardlooprondje eens andersom. Zo blijft je lichaam alert en actief. Loop op verschillende ondergronden en zoek een mooie route bij jou in de buurt.

- combineer hardlopen met krachttraining. Zo maak je je spieren sterker, verspil je minder energie en ga je soepeler lopen.

Lees het hele artikel hier

Tacoyo is bij uitstek een sport welke je helpt om beter te lopen. Aandacht wordt besteed aan spierversterkende oefeningen, zoals het versterken van de 'core stability' ofwel je korset- of rompspieren. Tevens wordt aandacht gegeven aan het afwisselen van verschillende houdingen en bewegingsvormen en het leren ontspannen. Kom gerust langs voor een proefles bij jou in de buurt. Veel plezier!

Tips voor een beter hardlopen

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 2020 oktober 10

NAAR BOVEN